torsdag, januari 27, 2011

Läsflyt efterlyses

Läser Helenas blogginlägg om läsflyt medan jag jag sitter och knåpar på mitt eget inlägg om motsatsen. I det bokbabbelska hemmet har det under januari månad inte alls rått någon hetsläsning eller läskoma, knappt läsro ens, och jag saknar det. Nu är jag dels färgad av de två föregående månadernas snabba lästakt - som i december främst berodde på monsterförkylningen som aldrig ville ta slut, trots mycket lästid inget jag kan rekommendera! - och så har jag ju faktiskt varit upptagen med både iPhone och bröllopsplanering nu i januari. Riktigt trevliga alternativ till läsning båda två, vill jag lova. Men ändå. Icke-läsflytet förvärras av det faktum att jag inte läst något riktigt Omvälvande och Bra - både The Passage och The Help som jag läser just nu verkar ha potential för det men dem har jag ju alltså ännu inte läst ut. Känns som om jag släpar efter med recensionsexemplarsläsningen (inget kort ord, det där) samtidigt som det minsann inte beror på att jag vänstrar med andra böcker vid sidan om. Buääh. Ge mig läsflytet tillbaka!

Hur har er januariläsning sett ut? Sällar ni er till Team Dark Places eller Team Bokbabbel i den här frågan?

20 kommentarer:

Bohusläningens Bokblogg sa...

Jag kommer idag läsa ut bok no 8 för i år, och för MIG är det enormt läsflyt, antagligen rekord. Det blir nog 9 under januari. Har dock också läsflyt i perioder, antagligen mer på vintern, eftersom jag efter jobbet mest känner för att vara hemma.

//Anna

Lisa H sa...

Team Bokbabbel..! Tyvärr. Fast det är ju onekligen ett fint sällskap :)

Bokbabbel sa...

Bohusläningens...: Ja, det där med att man skulle läsa så mycket mer på sommaren är ofta något av en myt tycker jag, visst semsterläsning såklart, men det är så mycket spring med bad och sol och omkringresande att vintern med långa mörka kvällar ofta vinner läsmässigt. Tror jag

Lisa H: Mm, jag inser att det just i det här fallet inte är ett så bra team faktiskt. Men lite mysigt är det allt att ha människor i mitt team ;)

a-lo sa...

Min ser ut som den alltid gör mest nuförtiden: tio minuter när jag hinner mellan barn och laptoptid.

Det som känns sensationellt för mig med det här inlägget är dock ordet "bröllopsplanering". Jag scrollar ner bland tidigare inlägg, som jag uppenbarligen inte läst tillräckligt noga, ehrm, och hittar också "bröllopsresan". Nu till frågan: är det din egen du talar om? Det brukar det ju vara, men varianter förekommer säkert.. I så fall får man ju gratulera stort! Säkert hundra år efter alla andra, men ändå.

Bokbabbel sa...

Haha, har försökt hålla bokbloggen som en relativt bröllopsfri zon så att inte alla ska tröttna, men ja, det är mitt bröllop (september) och min bröllopsresa (november) som planeras :) Tack!

Helena (Dark Places) sa...

Hehe, kul med Team Dark Places och Team Bokbabbel! Vi kanske borde trycka upp t-shirts...?

Bokbabbel sa...

Absolut!

(Seriöst, när ska vi starta den där firman och börja sälja alla t-shirts med fantastiska tryck? Vi skulle ju snart fylla en hel butik!
Åh, jag vill ha en Team Bokbabbel-t-shirt till bokmässan som jag antagligen inte ens kommer att kunna åka på!)

Fröken S sa...

Grattis till bröllopet =) Önskar mig också lite läsflyt och lite blogginspiration.

Bokbabbel sa...

Tack! Ja, må vi alla få lite sånt våra våra vägar!

Anna sa...

The Help läste jag just ut och den skapar minsann läsflyt. Så bra!

Josefine sa...

Jag har superläsflyt just nu. Underbart! Bara att hoppas på att det håller i sig.

Bokbabbel sa...

Joanna: Den är verkligen bra ja!

Josefine: Heja dig!

Bokomaten.. sa...

Team Mittemellan skulle jag tro... Hinner inte alls med som jag vill, men har ändå lyckats klämma in några romaner. Skönt att det inte är så vansinigt mycket boksläpp i januari att man blir stressad av det i alla fall. Har tillräckligt som står och pockar i bokhyllan.=)

Förresten, ordverifieringen dn här gången är Bull-Ida!?? vem är det?

Bokbabbel sa...

De där ordverfieringarna är ett intressant kapitel, någon borde forska i dem ;) Tycker det var en hel del boksläpp i januari, men flest blir det i april!

Metta Karlsson sa...

Skönt att även du är mänsklig ;)

Bokbabbel sa...

Heh, så kan man väl också se det

Tekoppen sa...

Jag har läst 24 böcker i januari men fler blir det nog inte. Har haft fint flyt förutom i kortare perioder.

Bokbabbel sa...

Say whaaat? Får jag radera din kommentar? ;) Okej, säkert några diktsamlingar kan jag tänka mig, men 24??

Tekoppen sa...

2 romaner, 5 novellsamlingar, 8 diktsamlingar, 3 pjäser, 1 serieroman, 1 självbiografi, 4 övrigt... men en av diktsamlingarna var 400 sidor lång ;P Förra året tror jag att jag läste 33 böcker i oktober. Men jag är ju en tunnis-person.

Bokbabbel sa...

Jag är även väldigt imponerad av din breda mix!
Tror att mitt rekord är 19 böcker en januari för något år sedan. Men jag läser mellantjocka böcker jag :)