onsdag, januari 12, 2011

Tillfällig(?) brytning med husgudinnan

Till den skrivande kvinnans försvar av Jenny Diski XX½
Ingen som läser här någorlunda regelbundet har väl kunnat undgå att jag och Jenny Diski har ett väldigt speciellt förhållande. Å andra sidan blir pressen på Diski väldigt hög varje gång jag får en av hennes böcker i handen. Nu var det första gången jag läste en av hennes (någorlunda) skönlitterära böcker och jag måste tyvärr säga att jag är besviken. Boken kunde kallas för en historisk roman och handlar om Marie de Gournay som älskar böcker (okej, ett klart plus!) och blir alldeles till sig då hon kommer över den franske filosofen Michel de Montaignes Essayer. Senare får hon träffa denne sin störste idol, och hon hjälper honom med hans vidare skrivande och försöker sig även på att skriva själv.
Eeh, tycker jag. Visst, ibland är det rätt intressant med lite historiska fakta och liknande, men sättet berättelsen är skildrad (snabbt, liksom ryckigt. Och dramatiskt!) faller mig inte alls i smaken. På baksidan står det att Jenny Diski skriver "dråpligt", ett ord som annars heller på intet sätt passar ihop min boksmak. Nej tyvärr, det här var, trots Diskis namn på pärmen, absolut ingenting för mig.
Rec.ex. från Alfabeta.

12 kommentarer:

Marie sa...

Jag har aldrig läst något av Diski men den här boken är DN:s nya bokcirkelbok och jag var lite sugen på att haka på, men nu tror jag att jag väntar och hör reaktionerna från DN:s läsare först. Tyckte att den lät spännande när jag läste om den.

Nina sa...

Äsch vad snopet!

Mrs Pollifax sa...

Jasså, jag hoppades på att detta skulle vara en väldigt-jättebra-bok. Hm

Anneli (Psicharpax) sa...

Så trist när sådant händer. Jag var traumatiserad ganska länge efter mitt brott med en f.d. favoritförfattare som jag blev besviken på bok, efter bok, efter bok... och sen insåg jag att jag inte gillade honom längre. Attans.

Men! Om du skulle rekommendera en enda bok av Diski för en oinvigd, vilken väljer du? :)

Metta Karlsson sa...

Väldigt trist, hoppas de e tillfälligt!

Bokbabbel sa...

Marie: ja, såg igår att den ska vara bokcirkelbok, tror jag ska ta och snoka lite och se vad de läsarna tycker!

Nina: Ja! :/

Mrs Pollifax: Som sagt hade även jag förväntningar

Anneli: Nu vet jag inte om jag vågar testa hennes andra skönlitterära verk... :( "Främling på tåg" är väldigt fin, likaså hennes två andra reseskildringar "Den motvillige resenären" och den som heter något med Antarktis :)

Böcker x3: det hoppas jag med!

Bea sa...

Roligt att du precis har läst den! Satt och klurade på den igår. Hade med den i mitt "dagens omslag". Framsidan är fantastiskt fin tycker jag. Synd att inte innehållet var därefter. =)

Bokbabbel sa...

Ja, omslaget är vackert, det glömde jag att nämna! Men jo tyvärr är innehållet inte så mycket att hänga i julgranen :/

Helena sa...

Det här är min första bok av Diski och trots att jag inte riktigt läst ur den så är jag på samma linje som du. Den lyckas bli ganska trist trots att den handlar om läsning och skrivande och är en historisk roman...

Bokbabbel sa...

Precis, jag tänkte ju att den underbara kombon Diski och läsning skulle vara alldeles underbar, och sen blev det platt fall big time. Men snälla snälla, ge Diski en chans till oc läs någon av hennes reseskildringar så du förstår vad jag menar!

Helena sa...

Det ska jag definitivt göra, jag har skrivit upp dina tips i tidigare kommentaren och tänker ta med lappen nästa gång jag besöker biblioteket.

Bokbabbel sa...

Bra!