söndag, januari 02, 2011

Bokslut 2010


År 2010 läste jag sammanlagt 161 böcker.
117 på svenska
3 på finska
41 på engelska

107 böcker var skrivna av en kvinna och 52 av en man. 2 var skrivna av både kvinna och man (d.v.s. hade både ett kvinnligt och manligt namn på omslaget. Lars Kepler räknades således som en man, likaså inordnades antologier med samkönade redaktörer under endast ett kön).

63 var mina egna böcker jag köpt eller fått i present, 61(!) hade jag fått som recensionsexemplar, 35 var lånade från biblioteket och 2 lånade av vänner eller släktingar.

Se även lässtatistiken från åren 2009, 2008, och 2007.

19 kommentarer:

enligt O sa...

Har inte räknat efter hur många som var recensionsex eller biblioteksböcker. Skulle vara rätt kul egentligen. Ikväll kanske. Måste bara hysterstäda i några timmar först.

karin berg/enbokcirkelföralla sa...

Fin statistik du har. Snabbläsare där :)

Bokbabbel sa...

enligt O: Det var intressant, hade inte en aning om att det var frågan om så många rec.ex.!

Karin: Tack tack och ska du säga :P

Jenny sa...

Jösses vad böcker du läst i år. Här ligger man i lä. :)

Nathalie T sa...

Du har bra lästempo. Jag ska försöka skriva upp vilka böcker jag läser under nästa år och se hur många jag kommer upp i.

Bokbabbel sa...

Ja, jag har ju det :) Skriv upp, det är roligt att kolla i efterhand!

Bokbabbel sa...

Jenny: Men tänk att det finns åtminstone två eller tre bokbloggare som läst fler böcker än jag. Som dessutom har barn! :D

blogg_bohemen sa...

Vad roligt med så många rec.ex! Och 161 böcker är klart imponerande, säger hon som känner sig nöjd med 76 utlästa böcker. :)

Bokbabbel sa...

Väldigt roligt! 161 är såklart väldigt många, men det går neråt 198-165-161 ;)

Tycker någon på Twitter uttryckte sig bra, att alla som läst fler än 52 (d.v.s. en i veckan) är riktigt imponerande!

Blodeuedd sa...

Bra statistik där :) Jag läste som en galning på hösten så det var tack vare det som jag lyckades så bra. Nu är målet en dag att bräcka 200...ohhh, klart om jag får ett job lyckas jag aldrig ;)

Ohh många rec.ex där, är de flesta från Sverige eller?

Bokbabbel sa...

Jepp, det kan ju nog variera ganska mycket också från månad till månad. haha, 200 är ett högt mål, du får klämma många lyriksamlingar/ungdomsböcker/graphic novels då!

Ja, de flesta rec.ex är av svenska förlag eftersom jag läser så mycket på svenska. I recensionerna står det om boken är ett rec.ex. och isf av vilket förlag

Blodeuedd sa...

Lyckades inte ens i år, fastän jag började läsa graphic novels, läste korta noveller och korta ungdomsböcker..enligt Goodreads var det 199.

Men vem vet, ett år kanske. Och jag jag räknar endast böcker, så om den inte har minst 150 sidor med text så näpp ;)

Bara jag får läst typ 3 böcker per vecka så är jag glad, för vill läsa igenom högen med egna böcker

Bokbabbel sa...

du har nog imponerande lästakt då! Mm, borde nog läsa de böcker man har hemma, men av någon anledning är det så roligt att köpa böcker..

It's all about Books/Bokbloggen sa...

Du läser helt galet mycket. Jag läste 82 böcker, och det brukar folk tycka är mycket. Jämfört med dig är det ju inget särskilt ;) Hur hinner du?

Bokbabbel sa...

Jag läser snabbt, har jobb med lästid, har varken barn eller husdjur. Hur sedan t.ex. Enligt O och Enbokcirkelföralla som båda har små barn och inte jobb med lästid har hunnit läsa mer än jag övergår mitt förstånd :D

Evelina sa...

161 böcker! mein gott.

Bokbabbel sa...

Aber ja!

Paperback Lover sa...

Måste nog faktiskt göra ett bokslut jag också!

Bokbabbel sa...

ja gör det, det är roligt att läsa både nu och i efterhand!