måndag, januari 24, 2011

Bokmalar är inte riktigt kloka

Misstänker du att du har en bokmal i din näromgivning? Stäm av symtomen med Bokbabbels lista och få ditt svar! Se även inlägget Så bongar du en bokmal.

- Har sällsynt bra kännedom om sin brevbärares tidsschema
- Den logiska följden av att en bokmal nämner ett presentkort på böcker är att den andra bokmalen funderar över vilka böcker hon/han hade köpt för den summan. Inte heller ovanligt att de böckerna också köps, trots brist på presentkort
- Det vackraste ljud en bokmal känner till - näst efter ljudet av prasslande sidor - är musklicket då man bekräftar beställningen i nätbokhandeln
- ... och ljudet av ett bokpaket som dimper ner på hallmattan förstås
- Har noll koll på regler inom sport men tycker det är höjden av icke-allmänbildning att inte känna till alla klassikers författare, utgivningsår, originaltitel och gärna sidantal
- Har - i vetenskapens namn - utrett leveranstiderna för diverse nätbokhandlar
- Verkar på allvar tro att hon/han kommer att hinna läsa 260 sidor under 2x10 minuters jobbpendling och packar således med sig ytterligare en bok för säkerhets skull
- Tycker det är helt logiskt att man fotar böcker bredvid tygskor
- Kommenterar de flesta diskussioner med meningen "Det där läste jag nyligen i en bok och..."
- Tycker att den perfekta belöningen för att man tilldelats en hög recensionsexemplar är att köpa fler böcker
- Har väldigt starka åsikter om något så trivialt som hundöron. För eller emot, men stark åsikt
- Funderar i januari över hur många böcker man kommer att behöva med sig på en lång (bröllops)resa i november*

*) Okej, det där sistnämnda stämmer möjligtvis in endast på mig.

19 kommentarer:

Blodeuedd sa...

*småler*
Hm, jo vet exakt när brevbäraren brukar komma, och kännre igen ljudet på hans moped ;)

Anonym sa...

och är man nu inte så inne på tygskor kan man fota sina böcker ihop med sin katt, sina barn, sin fisk eller ungefär vad som helst i hemmet...

enligt O sa...

Näst sista punkten finns med i ett inlägg jag just skrev och något ännu värre!


När det gäller resor så gjorde jag läslistor och bokbeställningar innan jag fixade nytt pass och vaccinationer inför den här resan. Helt logiskt.

(och mitt verifieringsord är silly, förstår inte varför...)

Bokomaten.. sa...

Guuuud, vad jag skäms... Jag rodnade allt mer när jag läste din lista och insåg det smått sjuka i mitt beteende. Det stämmer ju. jag skriver under på det mesta. Inte allt, årtal bryr jag mig ofta in om ex, men tillräckligt för att rodna djupt vid datorn..

Metta Karlsson sa...

brevbäraren har jag ingen koll på sedan jag börjat jobba, men när jag var sjuk kom de allt mellan 10 och 17. Ytterst skumt.

Tyvärr har jag koll på regler inom sport allt för väl, hehe.

Jag tycker du är lite snål när du skriver fota böcker och tygskor. Jag tycker att man kan fota det mesta tillsammans med böcker, ex katten, kudden, datorn, solstolen osv.

Annars kan jag skriva under på det andra.

Bokbabbel sa...

Blodeudd: Haha, känner igen ljudet på mopeden, good one!

Mariasbokliv och Böcker x3: Ja, det där med tygskor kändes lite som det mest extrema, men de kan naturligtvis bytas ut mot katter och pryttlar!

enligtO: Bra, då ska jag vänta på det inlägget! Mitt pass måste jag fixa i tid eftersom jag ska byta till blivande makens efternamn, meeen bokplanering är ju cirka 15o gånger roligare!

Böcker x3: Störande med oregelbundna brevbärare, vår brevbärare i förra staden var mer regelbunden än den/de vi har nu!

Bokbabbel sa...

Bokomaten: Du är i gott sällskap! ;)

Boktagen sa...

Underbart och klockrent! Jag fick mig ett gott skratt och maken min instämde högljutt =)

Bokbabbel sa...

boktagen: Haha, vad bra!

Anonym sa...

Underbar lista :)

Bokbabbel sa...

Trevligt att den uppskattas!

Jessica (ord och inga visor) sa...

check, check, check, check osv osv. Älskar listan! Knner särskilt igen mig i punkten "verkar på allvar tro..." jag kan packa ner två böcker i väskan, varav den ena bara halvläst, om jag vet att jag ska åka tunnelbana i sammanlagt 40 minuter under dagen (varav en av dessa 20minutersresor i sällskap av min pojkvän och således o-läsandes). :D Man är lite störd alltså.

Helena sa...

Haha, hög igenkänningsfaktor! Och jag vet exakt när brevbäraren kommer. Men än en gång har jag mött henne vid postfacken, redo att ta emot mitt bokpaket. :)

Maud/En bok om dagen sa...

Jag och Vovven hade en liten fotosession för ett tag sedan här:
http://enbokomdagen.blogspot.com/2010/12/noveller-i-juletid.html
Alltså, det är helt normalt att fota sin hund med sina nya böcker... ;-)

Sen tror jag att jag prickar av det mesta på listan utom möjligen den sista punkten. Vad jag vet ska jag inte på bröllopsresa i november, men eftersom jag kan ana att du ska, så säger jag Grattis! ;-)

Bra lista! ;-)

Bokbabbel sa...

Jessica: Blir nog lite lättad över att människor kan pricka av saker på den här listan, så att det inte är bara jag som är konstig :P Och man vet ju aldrig om tunnelbanan skulle fastna i en tunnel eller nåt...

Helena: Jag önskar att mina brevbärare inte skulle vara så oregelbundna!

En bok om dagen: Precis, kläm in en bok och något annat valfritt föremål/djur på bilden så har du en vinnarbild ;)
Tack tack, blir så roligt!

Snöfrid sa...

"Har sällsynt bra kännedom om sin brevbärares tidsschema" - du hade mig redan vid första punkten, haha
Sen var det bara att bocka av de en efter en! :D

Bokbabbel sa...

Vi är nog ett lustigt folk! ;)

Sladdertackan sa...

Jag känner igen mig, speciellt det där klicket när jag sänder iväg beställningen till Adlibris. Nu ska jag snart åka på semester och det första jag skaffade som jag måste ha med är sex stycken pocketböcker.

Bokbabbel sa...

Helt rätt prioriterat!