torsdag, december 02, 2010

Månadssummering november

Virpi Hämeen-Anttila - Päivänseisaus
Gillian Flynn - Dark Places
Colum McCann - Let the Great World Spin
Anne Swärd - Till sista andetaget
Sarah Dessen - Along for the Ride
Sofia Nordin - Natthimmel
P.J. Tracy - Snow Blind
Kate Morton - Den glömda trädgården
Douglas Kennedy - Den gåtfulle fotografen
Tana French - Faithful Place
Sofia Nordin - Det händer nu
Andrew Pyper - The Killing Circle
Åke Edwardson - Svalorna flyger så högt att ingen längre kan se dem
Kate Atkinson - De vilseförda
Maria Turtschaninoff - Underfors
Emma Ångström - Och allt är förvridet
Anneli Jordahl - Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet)

Antal böcker på finska/engelska: 1/6
Antal novellsamlingar: 0
Antal ungdomsböcker: 4
Antal tegelstenar: 0
Sammanlagt antal: 17 (hej läsflow!)

Månadens bästa: Här tänkte jag svara Dark Places men sen ser jag att jag gett både Det händer nu och Den gåfulle fotografen ett hjärta medan Gillian Flynns bok inte fått det. Överlag har det dock varit mycket bra böcker jag klämt i mig denna läsflowsmånad, härligt!
Månadens sämsta: Usch, jag tycker inte om de här deklarationerna med "sämst", det är tillräckligt svårt med bästa och det är ändå en positiv sak. Åke Edwardsons bok fångade mig tyvärr inte riktigt trots att jag älskade hans Göteborgsdeckare om kommissarie Winter.
Månadens överraskning: Att det blev så många ungdomsböcker, läser vanligtvis inte mer än några per år och nu klämde jag fyra på en månad.
Månadens besvikelse: Den glömda trädgården, efter allt Morton-hypande på bloggar och Twitter blev jag tyvärr lite besviken. Det känns som om jag gillat den boken betydligt mer i tidig tonår när det var otroligt spännande med parallella berättelser och en hemlighet som påverkade ättlingarna i flera generationer. Nu, not so much.

20 kommentarer:

Helena sa...

Oj vad du har läst! Det var lite oroväckande att du blev besviken på "Den glömda trädgården" som jag planerat in som julläsning... Jag läste ju Mortons debut häromveckan och tyckte att den var bra (inte fanatastisk men bra) så jag hoppas att jag gillar "Den glömda trädgården" bättre än du gjorde. Men som sagt, oroande är det...

Bokbabbel sa...

Helena: Ja, det blev minsann en hel del böcker! Jag verkar ju vara den enda som inte gillade Morton och är lite besviken över det själv faktiskt. Gillade det anglofila med gods och gårdsstugor, men lite fånig blev den kanske. Det till trots tänker jag nog ge Morton en chans till i alla fall :D

Helena sa...

Ja, man kan ju inte ge upp bara sådär. Har man bestämt sig för att gilla så får man ju anstränga sig lite ;)

Bokbabbel sa...

Helena: Precis! Och jag var ju dessutom sjuk när jag läste den och då kan ju ens omdömesförmåga bli helt virrig

Metta Karlsson sa...

Du borde ha en "lär dig läsa snabbt"-skola för oss som inte är så snabba

Bokbabbel sa...

Haha, det är ju en tanke! *PLING! Blogginläggsidé*

Metta Karlsson sa...

typ knep gällande lästeknik men även bra ställen att läsa på och bra sätt att kunna fokusera osv.

Bokbabbel sa...

tror minsann jag ska skriva ihop något!

Emma sa...

Har du något tips om en bra bok på finska? Kanske en lite vag fråga men jag skulle vilja läsa något som i original är på finska. Har läst en del av Kaari Utrio och har gillat det. Något liknande kanske?

Karin Berg sa...

det var många böcker. Jag ska sammanställa min lista imorgon. Så stay tuned!

Bokbabbel sa...

Det var det och I will!

Bokbabbel sa...

Emma: Själv har jag inte läst Utrio men jag har gillat Virpi Hämeen-Anttilas böcker! Leena Lehtolainens deckare är bra

Titti sa...

Men huuuur kan du läsa så snabbt!?! ;-)

Bokbabbel sa...

Haha, tack för den Titti :D Får väl klura på det där inlägget så kan ni alla andra bli nästan lika snabba som jag sen ;)

enligt O sa...

Oj, hej läsflow verkligen! Måste vara ditt lyxiga jobb?!

Bokbabbel sa...

Lyxigt jobb och några dagars förkylning som däckade mig på soffan

Emma sa...

Tack, ska lägga det på minnet.

Bokbabbel sa...

Hoppas du hittar nåt du gillar!

Anonym sa...

Åh, så härligt med någon som har läst mer än mig! Läsflow ftw! :)

Vi kanske borde sätta ihop en gemensam snabbläsarskola du och jag, även om jag inte riktigt vet vad skolan skulle innehålla. Förutom tipset "Läs snabbt" då, men det skulle bli en ganska klen skola. ;)

Bokbabbel sa...

bokstavlarna: Vad fint att du säger så, och jag ftw är definititvt ordet! ;)

Ja, vi kan ju ha en mailkonversation, men vi får nog utveckla skolan en aning från "Läs snabbt!", misstänker att våra stackars läsare skulle kunna bli lite besvikna ;)