måndag, september 13, 2010

Ytterligare 25 skäl att köpa en bok

Äntligen kommer en efterlängtad fortsättning på den moderna klassikern 25 skäl att köpa en bok. Bokbloggare på bokköpsstopp varnas för att läsa vidare! Tack till Kafka på jobbet som kom med skäl nr 28 och 37.

26. Det är bokmässa!
27. ... och jag är inte där och får därför trösta mig med en bok
28. Jag glömde min bok hemma och måste ha något att läsa på vägen hem
29. Dess baksida är rätt färg för min färgkoordinerade bokhylla
30. Jag ska strax påbörja bokköpsstopp och måste bunkra upp
31. De kanske höjer bokmomsen nästa vecka
32. Den utspelar sig i min hemstad
33. Den har en titel som kommer att provocera på tunnelbanan
34. Jag har fått starkare glasögon och vill fira
35. Jag känner författaren
36. Jag önskar att jag kände författaren
37. Utslaget per sida är det ett verkligt billigt nöje jämfört med t.ex. bio
38. Huvudpersonen har samma namn som jag
39. Det är rea på Bokus!
40. ... och då vill jag som trogen kund stöda Adlibris
41. Den utspelar sig tack och lov inte i min hemstad
42. Bokbabbel har listat 50 skäl att köpa en bok, jag är säker på att något är gångbart i den här situationen!
43. Den kommer att göra sig bra i min nyinköpta hittills tomma hylla
44. Den finns inte på biblioteket
45. Den är en present. Till mig själv. Because I'm worth it!
46. Jag fick den inte som recensionsexemplar
47. Det regnar
48. Jag köpte åtminstone inte choklad!
49. Jag kommer att vara så uppslukad av den här boken att jag kommer att glömma bort att äta. Billigaste bantningsmetoden ever!
50. Jag kommer att verka smart som har den här boken i min bokhylla

31 kommentarer:

Helena sa...

Ja, ännu fler! Nu kan det väl ändå inte finnas några tillfällen kvar när det inte passar att köpa en bok ;)Nummer 45 är en favorit som jag kör med rätt ofta faktiskt...

Bokbabbel sa...

Kom på att jag tror att jag glömt "Jag har en lång tåg-/flygresa framför mig". Men i övrigt så torde listorna vara ganska heltäckande! :)

Saralito sa...

Bokbabbel, om det inte vore för att jag imorse inledde ett köpstopp som varar fram till den 1a december så skulle jag säga att jag älskar dig. De här argumenten är fantastiska. Som det är nu tror jag dock att jag måste hata dig, åtminstone lite grann ;)

Bokbabbel sa...

Saralito: Ojoj vilken dålig timing! Och jag förstår dina motstridiga känslor, men du får försöka ignorera det här inlägget så länge och kanske maila länken till dig själv, så att det kommer fram den 1.12. Vet inte om det är möjligt att göra så, men det är värt ett försök!

Anonym sa...

Missade första listan, men kommer här med nr 51:
Om jag INTE köper den kommer tanken på den att jaga mig i veckor. (till maken/pojk-/flickvännen/föräldrarna kan man modifiera den:
"Om jag INTE köper den kommer jag att tjata om det i veckor". Den brukar jag köra med regelbundet!

Bokbabbel sa...

fullbokhylla: haha, bra tillägg! med den här takten kanske vi når 100 skäl en dag ;)

Anonym sa...

Jag tänker satsa stenhårt på punkt 34 så snart mina starkare glasögon är färdiga för uthämtning! :D

It's all about Books sa...

Jag har bara TRE argument
1) För att jag vill ha den
2) för att jag har råd
3) För att det gör mig glad

:)

Bokbabbel sa...

bokstävlarna: Utmärkt timing för dig med andra ord!

It's all about books: Man kommer långt med de där, du behöver då inga listor!

Helena sa...

Punkt 28 hänvisar jag till hela tiden!

Bokbabbel sa...

Helena: tyvärr finns det inga bokhandlar nära där jag jobbar, annars är det ett mycket praktiskt skäl!

Anonym sa...

*skrattar åt 39 & 40*

Maria sa...

Ehm. Det var jag.

Bokbabbel sa...

härligt att kunna locka fram skratt, skrattade själv lite åt ditt ähum :)

Lyrans Noblesser sa...

Yay, off to Bokus...

enligt O sa...

28 använder jag varje gång jag ska åka buss hem. Tur att det inte händer varje dag. 32 funkar också och 33 låter tillräckligt barnsligt för att passa mig!

Bokbabbel sa...

Lyran: That's the spirit!

Enligt O: Skoj när ni berättar era "favoriter"!

Maud/En bok om dagen sa...

Egentligen kör jag också med "It's all about book's" metod som hon beskriver det hela lite längre upp här bland kommentarerna, men jag gillar ändå dina listor. Jag tror att jag måste skriva ut dem så att andra kan inspireras! ;-)

Bokbabbel sa...

It's all about books har ju identifierat de tre grundpelarna, det här är mer specifika listor. Men oj vad glad jag blir om du printar ut dem, det minns jag att någon/några gjorde med den första delen :) Spread the joy of book shopping liksom!

Lisa sa...

Hahaha, vilken underbar fortsättning på din förra finfina lista! Ja det är nästan så den kräver glas och ram :D Spread the word!

Marias bokliv sa...

vad sägs om "jag måste skynda mig att komplettera serien innan de byter omslag" eller "den kostade bara två kronor på Tradera (plus en frakt på femtio spänn...)"

Vixxtoria sa...

Det är verkligen 50 riktigt bra skäl, men du har glömt att peta in 36.5: "Jag är författaren"

Och sen kan du ju lätt komma upp i 75 stycken. Här är några förslag från 55 eller något blir det väl då, och uppåt:


Jag har legat med författaren och vill se vad hen har skrivit om det.

Den här boken passar precis under mitt halta soffbord.

Det är en första upplaga.

Du ska se filmen.

Du har sett filmen.

Du ser av princip aldrig på film, utan vill läsa boken i stället.

Det var din döda mormor/lågstadielärares/vandrande pinnes favoritbok som nu äntligen kommit i nytryck.

De praktiskt taget skänkte bort böcker gratis. I bokhandeln. För bara 69 kronor, inklusive moms.

Du såg en tjej med en snygg kille läsa just den boken igår. Vem vet – du kanske har tur idag!

Boken är skriven av en Nobelpristagare.

Boken är skriven av nästa Nobelpristagare.

Boken är garanterat inte skriven av någon som nånsin kommer få Nobelpriset.

Vixxtoria sa...

Äsch, vad osnyggt det blev att växla mellan "jag" och "du". Och det heter förstaupplaga.

Bokbabbel sa...

Men vilka utomordentliga tips av både Vixxtoria och Marias bokliv, raskt framåt går det här :D

Lisa H: haha, skicka mig bilden sen när du ramat in dem ;)

Marias bokliv sa...

Din bebis slukar böcker - bokstavligt - så det behövs några i reserv.
Du har inte köpt någon bok sen igår (väldigt bra skäl)

Bokbabbel sa...

Du köper boken åt ditt barn - sen när det är vuxet alltså, under tiden kan du passa på att läsa den :)

snowflake sa...

Underbart!!!

Bokbabbel sa...

Tack!

Frida sa...

En fantastisk lista! Du har övertalat mig att det är okej att beställa hem ett litet bokpaket till, även om jag just nu väntar på ett som inte kommit fram än. Detta enligt argument 42 :)

Frida sa...

Jag kunde inte låta bli, utan länkade till det här inlägget. Hoppas det är okej :)

Bokbabbel sa...

Haha, vad glad jag är att du använde just nr 42! :D Och naturligtvis får du länka till inlägget, ju fler som köper böcker desto bättre ;)