torsdag, september 16, 2010

Klaustrofobiskt bra

Room av Emma Donoghue XXXX½
Jack har just fyllt fem år och bor med sin mamma i Room. 3,5 kvadratmeter stort är deras "hem" och där finns Rug, Bed, Wardrobe och vännerna i teven. Ibland kommer Old Nick på besök, Door låter beep beep och då gömmer sig Jack i Wardrobe. Mamman uppfostrar sin son enligt bästa förmåga och Jack kan både läsa och räkna bättre än många "normala" barn i hans ålder. Det är hjärtskärande att läsa om deras inrutade vardag ("We scream every day except Saturday and Sunday") och om de fiffiga lekar mamman uppfunnit för att träna Jack såväl fysiskt som psykiskt. Världen i teven är inte på riktigt, på riktigt är den lilla världen i Room. Tills Jacks mamma en dag berättar för honom att det faktiskt finns riktiga saker i den riktiga världen, och att de ska försöka fly för att komma dit.

Booker-nominerade Donoghue baserar sin berättelse på Fritzl-fallet och jag läste någonstans att det anses sensationslystet. Jag håller inte med, författare får väl ta inspiration varifrån de önskar och vi har för den delen redan sett många romaner som handlar om allt från dödsskjutningar till koncentrationsläger.
HBL:s recensent (hittar inte recensionen på nätet tyvärr) ansåg att berättelsen förlorar på att det är lilla Jack och inte mamman som är berättarjaget, själv tycker jag däremot att boken påminner lite om Alice Genovas Fortfarande Alice då språket blir ett medel för att beskriva Jacks värld, hans förvirrning etc. Mycket effektivt, mycket gripande!
Även omslaget är i all sin enkelhet beskrivande, de två träklossarna som bildar ett litet hus (skjul) med takfönster.

Alltså, om ni inte insåg det genom recensionen: Läs! Nu på direkten, eller senast i oktober då boken utkommer på svenska på Lind&co med titeln Inlåst! Holly Hock och Ett hem utan böcker har redan läst och gillat de också.

14 kommentarer:

Helena sa...

Jag kommer att läsa den här när den kommer på svenska i höst och jag längtar! Min enda farhåga är att den ska vara alldeles för jobbig att läsa men jag hoppas ju att den är så bra så man kommer igenom det jobbiga.

Bokbabbel sa...

Holly Hock tyckte ju den var lite för snäll, så jag tror nog man orkar läsa, men inte är det ju någon glad läsning! Men bra, ack så bra!

Boktradition sa...

Vad kul att den kommer på svenska med, en bra ursäkt att låta den vänta en månad till :) Vill verkligen läsa den här, era recensioner har onekligen dragit in mig

Bokbabbel sa...

ja, den är snabbt översatt, bra för dem som inte läser på engelska, hoppas översättaren får in samma känsla bara!

Bokhora-Helena sa...

Jag ska! Jag ska! Min första anhalt när jag anlänt i Göteborg kommer att vara English Bookshops monter. Om jag inte hittar ett ex av Room där får jag lämna boknördsreservatet och bege mig ut på stan. A bokhora's gotta do what a bokhora's gotta do!

Jag har förresten läst Donaghue förut: hennes Slammerkin, som är en historisk roman med massor av (illaluktande, dyster) stämning. Gillade jättemycket. Kul att hon verkar ha levererat även denna gång. Jag har ju rätt hög smärttröskel när det gäller skildringar som gör ont i hjärtat, men när det gäller barn har jag helt klart en akilleshäl numera. Men det ska nog gå!

Chrissan sa...

Så ja, nu är den inlagd på önskelistan min. Hopps den kommer på svenska snart eller norska för min del. Verkar superspännande.

Emmas Bokhylla sa...

Den later riktigt bra. Val vart att kolla in!

Holly Hock sa...

Jag håller med dig! Jag tycker boken vinner på att det är Jack som berättar och inte hans mamma. Hans naiva världsuppfattning blir en stark kontrast till läsarens förkunskap. Mycket effektivt! /Therese

Bokbabbel sa...

Bokhora-Helena: Blir ju alltid lite nojig när man hypar en bok, men tror definitivt du kommer att gilla! UEB måste väl ha den här i sin monter, annars är de ju bara dumma ;)

Chrissan: På svenska i oktober som sagt!

Emma: Absolut!

Holly: Exakt! klart att mamman hade kunnat ge en annan sida, men det gör hon ju dels redan nu i andra delen av boken, plus att man ju ändå delvis förstår hur hon känner!

It's all about Books sa...

Vilken bra tips, tack för det!

Bokbabbel sa...

anytime!

martina sa...

OJ oj. Låter mycket bra! Har läst en tidigare av Donoghue (Stir-fry kanske? Till en litt kurs på uni), och hon är ju riktigt bra. Måste skaffa mig boken från adlibris, då den finns i pocket - eller finns den ren?

Bokbabbel sa...

speciellt om ni redan läst nåt av henne kommer ni säkert att gilla (det har jag iofs inte själv gjort)! Tror inte den finns i äkta pocket ännu, min var en häftad och därmed billigare upplaga

Bokfetischist sa...

Har precis oxå läst ut den, riktigt bra och inte så mörk som man kan tro även om det är en fruktansvärd historia. Ditt betyg är exakt samma som jag skulle satt. Nu har jag inte läst de andra böckerna i Bookers short list men jag tror att ROOM kan och borde vinna.

Intressant att läsa att hon baserat den på Fritzl-fallet.

Kalasbra recension!