måndag, september 27, 2010

Måndagsmöte med Bokbabbel

Medan jag smälter bokmässeintryck och njuter av de sista Göteborgstimmarna tänkte jag bjuda på ett måndagsmöte med... mig själv! Nu är det inte så fint att jag blivit intervjuad av Bokhororna själva, däremot har jag snott frågorna därifrån så vi kan ju låtsas.

Vilka har varit de viktigaste böckerna i ditt liv och varför?
Pelle Svanslös-böckerna av Gösta Knutsson som min farmor läste högt för mig sommarmorgnar på sommarstugan. Läsandets glädje you know.
Finns det några författare du läser allt du kan komma över av?
Elizabeth Georges böcker om Lynley och Havers, Tana French, Gillian Flynn, Curtis Sittenfeld, John Ajvide Lindqvist, Siri Hustvedt, Jo Nesbö, Jenny Diski, Linwood Barclay, Moa Herngren... Vill ni att jag ska fortsätta?
Vilka är boktipsauktoriteterna i ditt liv?
Auktoritet låter så dramatiskt, men Bokhore-Helenas tips brukar träffa väldigt rätt, likaså dem jag får av vännerna N och N. Och så läser jag ju en massa bokbloggar och suger åt mig boktips som jag sedan sållar.
Läser du ut alla böcker som du börjar på?
Inte alla, men de flesta, även dem som inte är så bra. Vet inte riktigt varför, det finns väl någonslags inbyggd envishet i mig. Däremot är jag lite dålig på att läsa ut maffiga tegelstenar även om de är bra, det ska jag försöka bli bättre på!
Senaste bok du...
... läste ut?
Annika Sjögrens deckare Ur havet stiger vågorna som tyvärr föll ganska platt
... köpte?
Förutom mäss- och Göteborgsshoppingen som jag rapporterar om senare så var det Jonathan Franzens tjockis Freedom.
... lånade?
The Poison Tree av Erin Kelly, vilket kap va? Är mycket peppad!
... gav bort?
Googlekoden åt pappa till födelsedag på sommaren (jag vill fortfarande låna den!)
Föredrar du
- bokhandel eller bibliotek?
Jag älskar att det finns bibliotek och är en mycket trogen kund. Det är jag dock även i bokhandlarna, nuförtiden framför allt i nätbokhandlarna
- skönlitteratur och facklitteratur?
Skönlitteratur absolut! Har dock en tanke om att läsa mer facklitteratur i höst, mer om det senare.
- hundöron eller bokmärke?
Bokmärke alla gånger om, jag är hundöronsfascist förutom när det kommer till Jenny Diski!
- ljudböcker eller vanliga?
Nu har jag förvisso aldrig testat en ljudbok ännu, något jag nog ska göra en vacker dag, ändå vågar jag absolut påstå att jag föredrar de vanliga böckerna. Läsupplevelsen, sidornas prassel och doft, att få läsa i just den takt jag vill, att kunna läsa om ett stycke om jag så önskar...!

6 kommentarer:

Jessica (ord och inga visor) sa...

Åh, vilken rolig idé detta var! Jag svarade på den i min blogg också, och hänvisade självklart hit. :)

Bokbabbel sa...

kul att någon uppskattade, det såg så tomt ut utan kommentarer ;) Jag surfar genast in!

Therese sa...

Vad kul att få läsa den här "intervjun" med dig själv, och tack för nya boktips :) Älskar det här med bokbloggar när man kan tipsa och få tips om nya och gamla godingar.

Bokbabbel sa...

som sagt, kul att det uppskattades! Åh ja, man får boktips i överflöd från bokbloggarna, väldigt trevligt för själen men jobbigt för ekonomin!

enligt O sa...

Jag har börjat läsa alla dina inlägg på finlandssvenska. Bloggen blir ännu bättre då!

Bokbabbel sa...

haha, hur gör man då, förklara gärna närmare! Översätter i Google? ;) Läser högt på finlandssvenska? Men det är ju trevligt om en så enkel sak kan höja läsupplevelsen! :D