onsdag, september 01, 2010

Bookalicious

Min belöningsbeställning har anlänt och avhämtats. Fick lite dåligt bokhyllesamvete då jag såg den live ("Oj, blev det så här många?"), men jag kommer att läsa mycket på det nya jobbet och har dessutom tänkt hålla köpstopp ta det lite lugnt med bokshoppingen inom den närmaste tiden. Shopping på bokmässan, och ett eventuellt utnyttjande av Adlibris gratis frakt (för studerande fram till slutet av september) är godkänt, men i övrigt gäller det alltså att njuta av recensionsböcker, de olästa böckerna i hyllan samt såklart dagens nya tillägg till min allt digrare boksamling.

Jag tycker det är dags att Bokhora börjar sponsorera mina bokinköp eftersom tre av mina böcker härleder sig direkt från boktips från dem: Lämna världen av Douglas Kennedy som jag aldrig tidigare stiftat bekantskap med, och så böckerna som löst kan inordnas under "nylanserade" kategorin beach house-litt, The Condition av Jennifer Haigh och The Birthdays av Heidi Pitlor. Även Deon Meyers Död i gryningen har jag läst om på Bokhora och senare även inne hos Theresans. Room av Emma Donoghue bygger på Fritzl-fallet och är Booker-nominerad. Jan på Uppsala English Bookshop, som försöker hinna läsa alla de tolv nominerade böckerna innan pristagaren tillkännages, tyckte om romanen och jag har mina aningar om att han är källa man kan lita på. Claire Castillons tidigare novellsamlingar har varit intressanta så därför fick romanen Därunder ett helvete slinka med när den nu en gång utkommit i pocket. Sist och sidmässigt minst har vi Mia Skäringer Dyngkåt och hur helig som helst som bl.a. Linn har läst och gillat. Mia Skäringers blogg har jag själv aldrig läst, men som av en lustig slump har hon börjat blogga igen precis i dag!

7 kommentarer:

Emmas Bokhylla sa...

Det ar en underbar kansla nar man packar upp en sadan dar bestallning, jag brukar knappt ens veta i vilken ande jag skall borja!

Bokbabbel sa...

precis så känns det! Mm!

Lotta - hyllan sa...

Room har jag på min läslista, den verkar ruggig.

It's all about Books sa...

Mia Skäringers bok kände jag inte alls igen mig i. Inte alls. Samma ålder, så lite gjort. Hon är en riktig supermorsa. Fast, jag gillade den ändå. Läste ut den på en dag.

enligt O sa...

Vill också läsa Room, men just nu är läslistorna vansinnigt långa. er mig själv lite köpfrist på Bokmässan, men annars måste jag ta det väldigt, väldigt lugnt. Skäringers bok tyckte jag väldigt mycket om!

Bokbabbel sa...

Lotta: Mm, intressant men säkert väldigt obehaglig!

It's alla bout books: Har inte själv några barn så där kan jag int se nåt igenkännande, men det är spännande hur människor verkar ha väldigt starka känslor om Skäringer, älska/hata nästan

enligtO: Lugn höst där man njuter av de böcker man har, inte helt tokigt tror jag!

Bokomaten sa...

Jag har verkligen, verkligen bestämt att nu är det böcker som står i min hylla som ska läsas och inte en enda ny bok innan bokmässan... (ok, hade från början tänkt på hela hösten, men det kommer ju aldrig att gå)

Det är klart att det hjälper att jobba på bibliotek, men svårt nog är det ändå.

Vad gäller bloggsponrade inköp funderar jag på om man itne skulle starta en bloggcirkel istället, dvs boklån mellan bloggar. Tänk om man kunde låna alla böckerna av bokhora istället, ex.;) fast med all frakt kan man ju ofta kanske lika gärna köpa dem...