onsdag, september 01, 2010

Gripande om barnmisshandel

Bara ett barn av Malin Persson Giolito XX
Alex Andersson är bara sju år. Han slåss i skolan och kan inte sitta still på lektionerna. En dag griper hans lärare Karin tag i hans handled och upptäcker att den är full med varande brännsår efter en cigarett. Socialen kopplas in, likaså advokaten Sophia Weber som får ta sig an Alex fall samtidigt som hon kämpar med ett förhållande hon inte bryr sig om och ett arbete som kräver all hennes tid.
Det här är en gripande bok, om misshandel och våldsspiraler, och man kan inte låta bli att bli (illa) berörd. Samtidigt glider boken ur mitt grepp, jag kan inte avgöra om den är en kriminalhistoria eller en "vanlig" roman eller vem som egentligen är huvudpersonen. Och det irriterar mig, tyvärr, jag önskar att jag kunde se förbi det, men det bidrar till att berättelsen inte blir riktigt lika stark.
Någon som läst Persson Giolitos debut Dubbla slag, förekommer Sophia redan där eller kommer det måhända fler böcker om henne? Det kändes som om hennes historia inte var riktigt avslutad än.
Rec.ex. från Piratförlaget.

7 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

usch så hemskt. Det tråkiga är ju när det är så hemskt så tror man nästan inte på det. Precis så kände jag om Pojken som kallades det-serien. det är så hemskt så man kan inte tänka sig att någon människa kan bete sig så.

Bokbabbel sa...

Ja, visst är det hemskt! läste en annan hemsk bok nyligen, "Fortfarande Alice", recension på den kommer i dagarna!

Vixxtoria sa...

Jag har faktiskt precis läst Dubbla slag, och Sophia förekommer inte där.

Däremot tänkte jag precis det som du beskriver här: jag begrep inte riktigt om Dubbla slag skulle vara en relationsroman (det var en hel del tjafs mellan föräldrarna om vem som tog mest ansvar hemma och vem som jobbade osv), eller en bok om hur svårt det är att vara småbarnsmamma och advokat, till och med på advokatkontor som stoltserar med att vara bra på jämställdshetsarbete, eller ha en kriminalgåta, eftersom advokatbyrån mörkade oegentligheter som huvudpersonen kom på.

Det hade nog kunnat bli en bra roman om vilket som helst av de där temana (fast jag hade helst sett att man skippat krim-temat, fler deckardrottningar behövs faktiskt inte), men fokus hade gärna fått ligga där.

En kul grej med dubbla slag var att författaren själv gjorde en cameogrej, när huvudpersonen var hemma hos henne och åt middag. Är Malin möjligen med i denna bok också?

enligt O sa...

Vixx: Malin är inte med, men hennes pappa G W Persson är det.

Bokbabbel sa...

Coolt med cameo! Ja, tror att böckerna skulle vinna på att "skäras ner" till bara roman/eller deckare

Anonym sa...

Jag rekommenderar Morgan Allings Kriget är slut. Den handlar om barn och hustrumissandel och om missbruk av allt. Men han gör det med värme och humor, men det gör så ont ändå. Barn går igenom så mycket skit som vi inte ser. Eller så gör vi det.

Den rekommenderas varmt. En femma för mig.

Bokbabbel sa...

Ok, tack flr tips!