fredag, september 24, 2010

Tvekish

Död i gryningen av Deon Meyer XXX+
Den här boken lämnade mig väldigt tudelad och tveksam. Deckarintrigen med den före detta polisen Zatopek van Heerden som får i uppdrag att leta reda på en torterad antikhandlares testamente är inte i min smak, den blir för krigisk och våldsam med alldeles för mycket prat om olika vapen och legosoldater. Däremot är van Heerdens personliga historia som målas fram i vartannat kapitel fint skriven, rörande, spännande. Ni förstår alltså att jag känner mig tudelad, halva boken är riktigt bra och andra halvan inte alls min grej. Knepigt.
Död i gryningen var Deon Meyers stora genombrott år 2000 och nominerades efter översättningen till svenska till bästa utländska kriminalroman 2008. Vann gjorde dock Andrea Maria Schenkels Mordbyn (någon som läst?). Även 2009 var Meyer nominerad, då för Jägarens hjärta.

Deon Meyer uppträder på bokmässan i dag och imorgon, kolla in tid och plats här.

7 kommentarer:

enligt O sa...

Har läst en halv Deon Meyer, inte någon favorit.

Anna sa...

Läste alla tre i somras och var som du dubbel, gillade miljöerna och det ibland oförutsägbara vändningarna men tyckte det var för våldsamt emellanåt. Tack för titten igår på fikat!

Bokbabbel sa...

enligt O: Mm, är inte heller min grej

Joanna: Alltför våldsamt = nej tack

Anonym sa...

Haha, vår smak sammanfaller ännu en gång! Mycket trevligt att ses förresten. Nu är det ännu roligare att läsa bloggen och följas åt på twitter.

Bia Sigge sa...

Konstigt att jag blev anonym i mitt inlägg nyss, men det är helt enkelt Bia på Pocket Shop som hör av sig. Jag är lite snabb av mig (kallas inte för inte för "hellre fort än rätt").

Anonym sa...

Jag läste Jägarens hjärta i somras och gillade, men den har knepigheter. Så mycket teknik och som ni säger, våldsdetaljer. Blev av någon anledning inte uppmuntrad att läsa fler.

Bokbabbel sa...

Bia: Gissade redan av den anonyma kommentaren att det måste vara du :) Ja, verkligen roligt att ses, nu gäller det bara för dig att starta en blogg så kan vi kommentera "Ja just det, håller med dig" under alla recensioner hos varandra ;)

Full bokhylla: Precis! Jag kan förstå att den fått ett stort genombrott men tror inte att den passar riktigt så bra här i Norden där vi föredrar att läsa om mjuka alkispoliser :P