måndag, september 20, 2010

Ursäkta att man vill ha lite drama

Ursäkta att man vill bli lite älskad av Johanna Thydell XXX½
Johanna Thydell är författaren bakom tårdrypande I taket lyser stjärnorna och Det fattas en tärning. De böckerna handlar också om ungdomar med tonårsproblem allvarligare än de flestas. Det gör inte Ursäkta att man vill bli lite älskad, den handlar om Nora Jonasson som har två bästisar men ingen pojkvän. Och här kommer paradoxen, det är skönt med en ungdomsbok som inte handlar om ätstörningar eller mobbning eller någon som skär sig, samtidigt som jag av just Thydells bok skulle önska mig ett större problem än gräl med bästisen och pojktrubbel. Det där stora problemet som hägrar i bakgrunden för ett redan jobbigt tonårsliv, som får läsaren att fälla tårar och andöst läsa vidare. Det finns inte här, och hos andra författare skulle det vara en bra sak men hos Thydell saknar jag det eftersom jag vet att hon hade kunnat skriva så bra om det.
Men de "noriska ordspråken" som finns inklämda här och var, de förgyller verkligen läsupplevelsen!
Rec.ex. från Alfabeta.

4 kommentarer:

Anonym sa...

..men för mig handlar den här boken inte alls om gräl med bästisen eller pojktrubbel.
Så olika vi läser.
Jag tycker att Johanna Thydells bok (så rolig!) är så härligt originell eftersom den inte hade dessa ämnen som tema
utan handlar om:

Vårt behov av bekräftelse.

lena kjersén edman

Bokbabbel sa...

Ja, jag kan förstå vad du menar men jag tycker Nora är starkare än så, det visar ju händelserna!

Maria sa...

Jag tycker också att huvudgrejen i boken är bekräftelsebehovet. Men jag håller lite med om din rubrik. ;) Tyckte att det blev segt i mitten.

Bokbabbel sa...

en mycket diplomatiskt kommentar :) Lustigt, kan som sagt alltså förstå vad ni menar med det där bekräftelsebehovet men ändå tycker jag inte boken skriker av det