lördag, september 04, 2010

Gränsöverskridande böcker - en utmaning

Vixxtoria på Om böcker som jag hunnit läsa har en kul utmaning om gränsöverskridande böcker. Här är mina svar:

1. En bok som fick dig att bokstavligt talat missa bussen/bränna vid middagen/låta badvattnet rinna över/glömma att gratta din älskling på födelsedagen/motsvarande:
Den senaste var Lisa Genovas fruktansvärda skildring av tidig Alzheimer, Fortfarande Alice. Jag var psykiskt mörbultad av den, men ville hinna läsa ut innan jag skulle åka på jobb. Recension nästa vecka, missa inte!
2. Ett namn ur en bok (eller på en författare) som du redan har gett eller
allvarligt överväger att ge ditt barn (eller häst eller hund eller marsvin eller bil):
Jag har faktiskt börjat överväga namnet Siri ifall vi någonsin får en dotter. Efter Siri Hustvedt såklart!
3. En plats som du besökt bara för att den nämnts i en bok (eller för att en författare har bott där/gett namn till en pub där/kastat en äppelskrott där):
En literary pub crawl i Dublin är det närmaste jag kommer det här, men skulle inte ha något emot att stalka Auster och ovan nämnda Hustvedt på Park Slope, New York. Däremot vill jag då och då läsa böcker som utspelar sig i en specifik miljö, nämligen i mitt älskade Göteborg.
4. En tavla som skulle bli en bra bok?
Är nyfiken på vad det skulle bli ifall man tog skrivinspiration av någon av Alphonse Muchas målningar, såsom exempelvis den till höger.
5. Det är mycket tjat om böcker som blir film (och dåliga filmatiseringar av bra böcker), men vilken låt skulle kunna bli en bra bok?
Vår sista dans av Melissa Horn. Jag hyser en oresonligt stor aversion mot inbäddade YouTube-videor, men om ni inte känner till sången bör ni lyssna på den bums, här. Jag tänker mig en sorgligt finstämd, lite mörk roman. Mm!

7 kommentarer:

It's all about Books sa...

Älskar sånna här listor!

Gjorde precis en själv i min bokblogg nu.

Bokomaten sa...

Vet du, jag har också funderat på hur Muchas bilder skulle bli som historier. Såg en stor mucha-utställning i somras och flera av tavlorna skulle man till och med kunna sammanfoga och bli hela epos.

Bokbabbel sa...

It's all about books: Ja, de är oftast väldigt trevliga!

Bokomaten: Jaså, vad kul :) Även jag har sett en Mucha-utställning, det var 2006 men jag blev mycket förtjust. en del av hans målningar och illustrationer hör ju ihop, så ja, där finns minsann mycket att hämta!

Vixxtoria sa...

Jag har aldrig sett nån Mucha-utställning, men bilden var absolut suggestiv! Den skulle jag också vilja läsa (den får mig att tänka på Byatts Possession, kan man tänka sig nåt i den stilen?)

Men jag förstår inte riktigt vad som hände under första frågan? Missade du bussen, eller vad hände?

Bokbabbel sa...

har inte läst Possession så har lite svårt att svara på frågan, men det skulle bli maffigt men ändå suggestivt tror jag!

Ja, det var ett lite luddigt svar på första frågan, menar att jag bara läste och läste och inte alls hann var nervös inför första dagen på nya jobbet, eller för den delen kolla på klockan när bussen skulle gå. hann till bussen, men mest för att jag råkade hinna avsluta boken i tid!

Boktradition sa...

Suck. Hoppades lite på att det fanns en bok till bilden nu när jag såg den. Tror med det skulle bli en riktigt bra bok! =)

Bokbabbel sa...

haha, tyvärr nej, inte ännu ;)