onsdag, september 08, 2010

Om jag låter bli att duscha och äta så kanske

Om precis två veckor(!) hoppar jag på flyget mot Göteborg. Ifall nu någon mot förmodan skulle ha missat det ämnar jag, förutom hänga med vänner och återbesöka alla favoritcaféer, även gå på Bokmässan samt delta i En bokcirkel för allas och Bokhoras bloggträffar på torsdag. Jag antar och hoppas att det kommer att diskuteras mycket böcker under dessa evenemang, och det är lite det som är (i-lands)problemet just nu.

Innan jag åker ska jag för två tidningar recensera 2-3 böcker. Åtminstone två andra ska läsas och recenseras på bloggen inför första recensionsdatum. Hoppas också på att Knausgårds tjockisbok skulle hinna anlända innan jag reser så att jag åtminstone kan läsa några sidor i den. För att komma u Göteborgsstämning skulle jag gärna läsa Tatuerad torso (Helene Tursten). Bl.a. Deon Meyer kommer till bokmässan, skulle gärna vilja hinna klämma Död i gryningen alltså, för att få en uppfattning om hur han skriver, och för att veta ifall jag borde inhandla Jägarens hjärta till ett eventuellt förmånligt mässpris. Vill jag köpa en klassisk Penguin-mugg vore det helt på sin plats att läsa en klassiker, The Great Gatsby väntar t.ex. oläst i hyllan. Inför bokbloggsträffarna skulle jag vilja "läsa in mig" på exempelvis Sharp Objects (Gillian Flynn), Den hemliga trädgården (Kate Morton) och Lämna världen (Douglas Kennedy) för att kunna diskutera dem med andra som jag vet har läst dem. Sen vill jag också kunna komma med tips på bra böcker som människor ännu inte läst, såsom kanske Emma Donoghues Room och Jonathan Franzens Freedom. Kanske borde jag ytterligare hinna klämma The Condition (Jennifer Haigh) och The Birthdays (Heidi Pitlor) för att kunna tacka Bokhororna för tipsen och i det senare fallet förbanna att det inte finns fler böcker av författaren.

Joråsåatt. Lästid har jag tack och lov på jobbet, men situationen känns ändå något ohållbar, eller vad tycker ni?

11 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Alltså alla recensenter läser nog inte hela böckerna. Ibland läser de baksidestexterna.

Som bloggare räcker det ofta med att ta ett kort på framsidan, och ibland kan man göra det lite roligare genom att fotografera boken medan man äter frukost eller bredvid katten eller nåt.

Sen spelar det nog inte så mycket roll vad man skriver.

(Angeånde rubriken så tänkte jag att den uteblivna duschen var ett knep för att slippa trängas på Bokmässan. Det kan nog funka, tror jag.)

Peppe sa...

Jäklar så roligt! Nästa år hänger jag med.

Bokbabbel sa...

Vixxtoria: Bra tips , både angående läsningen och om att slippa trängseln :P

Peppe: Det blir fabulöst känner jag! Hoppas på att kunna åka nästa år ja, men kanske vi kokar ihop nåt och blir sponsrade av någon för att rapportera? Yes!

Bokbabbel sa...

Förresten Peppe, passar måndag eller tisdag om två veckor, som jag skrev i mailet?

Lisa sa...

Härligt inlägg, haha :D Jag säger bara lycka till!

Bokbabbel sa...

Tack x2! :)

Anonym sa...

Lästid på jobbet? *dreglar*

Zachan sa...

Haha, ja om du hinner igenom allt detta så läser du bra snabbt eller så har du alldeles för mycket fritid ;)

Bokbabbel sa...

Fullbokhylla: Som sagt, det är ett mycket oglamouröst deltidsjobb, inte något jag direkt bygger min karriär på men bra så länge jag ännu studerar

Zachan: Jag läser förvisso snabbt men har nog ingen tanke på att hinna igenom alla

Icca sa...

Åh, Alla Helen Turstens är bra! Har dragit igenom alla, och har de facto dem i min bokhylla :)

Bokbabbel sa...

Kiva att du kommenterade Icca :) Har läst en av hennes böcker för länge länge sen, men fick just nämnda Tatuerad torso som rec.ex. så ska försöka hinna med den ASAP