fredag, september 03, 2010

Mitt livs bokhylla

Akademibokhandeln har öppnat en ny butik och en del författare ombads placera ut sitt livs bokhylla, d.v.s. fem böcker som betytt mycket för dem. Så fort jag läste om den trevliga idén tänkte jag att det här tänker jag också svara på, under helgen hann sedan Bokhora dra igång enkäten själv och nu har även alla andra bokbloggare svarat. Sist ut blir då Bokbabbels livsbokhylla, voilá:

- Spionerna i Oreborg av Jacob Wegelius. Kanske var det här inte den första lite längre boken jag läste själv, men jag var åtminstone sex-sju år och fick boken i present. Läste, läste om, älskade.
- Sierskan av Barbara Wood. En av de första vuxenböckerna jag läste, och så var den dessutom nästan 500 sidor tjock med pytteliten stil. Men ack så spännande, med datorer och rädsla inför millennieskiftet!
- Hon går genom tavlan, ut ur bilden av Johanna Nilsson. Vackert språk och sorglig berättelse. Den kröp under skinnet. Månne jag skulle våga mig på en omläsning?
- Århundradets kärlekssaga av Märta Tikkanen. Med tanke på hur skamligt lite lyrik jag läser är det lite lustigt att Århundradets kärlekssaga platsar i bokhyllan. Men så läste jag också boken i ett kör, lutande mot en bibliotekshylla, gapande. En av de få böcker jag läst om flera gånger i vuxen ålder
- Du eller aldrig av Malin Kivelä. En annan av de ytterst få böcker jag läst om i vuxen ålder. Vackert språk, fascination för snö. Handlar inte om så väldigt mycket, men det som står i boken är desto finare!

14 kommentarer:

It's all about Books sa...

Jag har bara läst Århundradets Kärlekssaga av de där (och en annan av Johanna Nilsson), och den är fin. Annorlunda för att vara poesi, en riktig klassiker.

Ska nog också köra en sån här i bloggen; de fem som betytt mycket för mig! Fast... det blir nästan lite för svårt, eftersom så många har betytt massvis.

Anonym sa...

Jag har ännu inte svarat. Kanske kanske hinner jag i eftermiddag..

Bokbabbel sa...

ni hinner båda svara såklart, det är ju bara trevligt om enkätsvar sprids ut lite då alla gärna vill svara på dem. svår men intressant enkät tyckte jag!

Århundradets kärlekssaga är nog lite one of a kind faktiskt!

Metta Karlsson sa...

Jag har ännu inte lyckats sålla bort så så att det är nere på 5 tyvärr hehe

Bokbabbel sa...

det ÄR klurigt, men precis som Johanna L försökte jag göra det relativt snabbt, så att det blev rätt spontana svar!

enligt O sa...

Århundradets kärlekssaga höll på att kvala in hos mig också! Fantastiskt bra!!!

Bokbabbel sa...

Höll på? :) Ja, den är fantastisk!

Emelie sa...

Johanna Nilsson är så bra!

Bokbabbel sa...

det är hon, men det känns som om hon vara starkare i sina tidigare böcker, eller så är det min smak som har förändrats. vad tycker ni?

Tekoppen sa...

Jag köpte Århundradets kärlekssaga nyss. Nu ska jag bara läsa den också... Här är en annan som föredrog JN:s tidiga.

Bokbabbel sa...

åh hurra Tekoppen, bra gjort, nu hoppas jag verkligen du gillar!

Har en vag känsla av att vi någongång tidigare skulle ha nämnt detta med JN:s tidigare bättre böcker...?

Tekoppen sa...

Jomen det har vi säkert. Hur skulle vi ha kunnat undgå det under dessa bloggår? :)

Bokbabbel sa...

precis! när började du blogga förresten, tiden bara rinner iväg (när man har roligt)?

Tekoppen sa...

September 2007 tror jag det var