tisdag, september 21, 2010

Tematrio med bekännelsebonus

Lyrans tematrio handlar den här veckan om kvinnonamn i titlarna. Lätt som en plätt, tänkte jag helt felaktigt, men här kommer i alla fall mina tre bidrag.

1. Älskade Poona av Karin Fossum. Inte Fossums bästa deckare, men dock klart läsvärd.
2. Fröken Smillas känsla för snö av Peter Hoeg. En av alla jo-jag-vet-att-jag-borde-läsa-men-jag-har-ännu-inte-hunnit-böcker. Tror att m&p har den, får ta och låna den vid något skede när jag inte har något kvar att läsa hemma (hahaha).
3. Anne Franks dagbok. Här får ni ett pinsamt erkännande som bonus - jag har faktiskt inte läst den här boken! Skammen går på torra land som man brukar säga (i Finland, knappast i Sverige, eller?)!

11 kommentarer:

Marias bokliv sa...

"nu går skam på torra land" säger man här

Bokbabbel sa...

ok, det är nog samma, min version bara med lite mer lokalanknytning tror jag :)

Therese sa...

Det är nog ungefär samma uttryck som här i Sverige :)
Anne Franks dagbok är gripande och läsvärd, du har något att se fram emot.

Bokbabbel sa...

vet inte hur jag fick för mig att det var något specifikt finlandssvenskt. Jaja, jag ska! ;)

Zachan sa...

Jag kan säga att du inte är ensam: jag har inte heller läst "Anne Franks dagbok".

Tekoppen sa...

Anne Franks dagbok fanns i dagrummet på en barnpsykiatrisk enhet där jag tillbringade 6 månader för många år sedan. Jag läste minsta veckotidning som fanns där 10 gånger (och Ikea-katalogen 7 gånger, liksom Peter Singers Hur ska vi leva). Så jo. Jag har läst Anne Franks dagbok och kan säga att den är så snabbt läst att alla har råd att offra den tiden.

Lyrans Noblesser sa...

Jag har nyligen köpt Anne Frank, jag läste den för evigheter sedan.

Metta Karlsson sa...

Jag har aldrig tidigare hört nåt om skam på torra land förut, de va ju lite kul.

Jag har två solklara val till tematrion, men fanken om jag inte kommer på en tredje.

enligt O sa...

Det är onekligen väldigt pinsamt! ;-)

Metta Karlsson sa...

:D

Bokbabbel sa...

Men men, läs Vixxtorias inlägg om att man inte ska skämmas över böcker man inte har läst! Hah!