måndag, oktober 19, 2009

Aaahlbum!

Album av Bokhora XXXX
Ni har säkert inte undgått att läsa (om) den lilla kritikerstorm denna tidskrift har satt igång. Kritikerna efterlyser mer litteratur i Album och uttalar sig konstigt om hur läsandet inte kan/får vara en livsstil.
Själv är jag förtjust. Album känns precis som Bokhora i pappersform, och det blir en passlig blandning av omslagsdiskussion, listor (älska listor!!) och om att tycka om en författare på håll. En av de underligaste grejer jag läst i kritiken var då någon tidninsgrecensent var upprörd över att man inte fick veta vilken bok Paul Auster promotade då han var på det omskrivna tillfället i Stockholm. Ööh, för det var ju det texten ville förmedla...?
En kul sak som en annan bloggare redan tog upp - vem? - är de små tecknde bokhororna. Supersnygga och "beskrivande" tycker jag som varken känner eller någonsin ens har träffat någon av bokhororna IRL. Kul att fundera på vilka attribut som skulle tillskrivas en själv i en sådan teckning!
Någon som vet hur ofta denna tidskrift ska komma ut, vem som ska vara nästa gästredaktör m.m.? Den frågan har helt kommit bort i diskussionen, vilket är underligt med tanke på att det trots allt inte är frågan om en bok utan en tidskrift.
Rec.ex. från Norstedts.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag blir lite nyfiken på "Album"- jag tror att jag ska ta mig en titt på denna nya tidskrift. Har sett att kritikerkåren mestadels ogillar- men det tänker jag inte bry mig om- bäst att själv bilda sig en uppfattning.

Bokbabbel sa...

gör det Bloggarna verkar alla gilla!