torsdag, oktober 29, 2009

Berlin - (bok)shoppingen


Med tanke på stadens storlek och butikernas mängd blev jag rätt förvånad över att jag inte riktigt shoppade så mycket som jag hade tänkt. I Kulturkaufhaus Dussmanns engelska sektion kände jag igen en massa namn och titlar som jag aldrig hade sett IRL och blev därför först lite matt - hur ska jag kunna välja? Hittade en samling med Lorrie Moores noveller, har läst mycket gott om henne på sista tiden och noveller är ett trevligt sätt att lära känna ett författarskap. Jag borde dessutom blir bättre på att läsa noveller så där lite i taget, men det är en annan historia.

Jag gillar bloggen Books versus cigarettes men hade pinsamt nog inte insett att den alluderar på en boktitel - närmare bestämt en slags essäsamling av George Orwell. En mycket trevlig essäsamling för den delen; och trevlig att ha med sig ut på stan och sedan läsa lite i då det är dags för cafépaus (mm, chai latte...!). Kan tacka Dussmann för även detta fynd.


Jag läser, som ni kanske har förstått, massor, men av någon anledning är jag lite dålig på tidskrifter. De är underbara och jag prenumerer på några, men oftast hittar jag mig själv med en bok i handen i alla fall. Med tanke på det kan man tycka att min "tyska" (från Tyskland men på engelska) tidskriftshög är oroväckande stor...


Sist men inte minst måste jag ju titta in i Pocketshop på Tegel. De hade erbjudande på engelskspråkiga böcker, och försäljaren var väldigt pratsam och undrade om jag kom från Sverige :). Nej, sa jag, det är därför jag är extra ivrig nu. De hade tyvärr bara de fula anteckningsböckerna, men hur det nu var kom jag ut med två pocketböcker jag länge suktat efter. Sedan lämnade boknörden staden!

5 kommentarer:

snowflake sa...

Visst är det märkligt att det känns så mycket lyxigare att handla böcker i ett annat land, även om det inte är på deras språk.

Bokbabbel sa...

Precis, och mer legitimt!

fia sa...

oh, vad trevligt! jag reser alltid lätt, helst bara med handbagage, så det blir sällan mycket bokshopping för min del på mina resor, om jag inte råkar något riktigt fynd. däremot har jag alltid med mej en anteckningsbok där jag skriver ner alla titlar som jag går och fingrar på i boklådorna, för där tillbringar jag såklart mycket tid :) ofta är de ju så mycket mer inspirerande än här hemma, bokhandlarna.

Bokbabbel sa...

Jag är imponerad av att du kan resa med endast handbagage! Även jag skriver upp intressanta titlar, ALLA kan man ju inte köpa direkt ;)

Anonym sa...

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197840629