fredag, oktober 16, 2009

Jag vill också ha en bokhög!

Jag ordnar (i mån av utrymmesmöjlighet) oftast in mina nyköpta böcker i bokhyllan så fort som möjligt. Vissa läser jag fort, men andra inte, då är det onödigt att ha dem stående där i en anklagande hög.

På senaste tiden har det visats bilder på bokhögar lite här och var i bloggvärlden, och naturligtvis blir jag inspirerad. Dels av titlarna såklart, men också av högen. Att ha en snäll och lockande hög att titta på med jämna mellanrum, välja ut en skatt och sedan slå sig ner i högens närhet och läsa skatten. En hög att "klara" hösten/vintern med, lite som ett läseprojekt utan att ge det det ambitiösa namnet.
Och den här högen kan man naturligtvis inte plocka fram från de olästa böckerna i bokhyllan. Nejnej, den måste köpas eller beställas, det förstår ni väl? :)

4 kommentarer:

Carina (Bokbiten) sa...

Ja för sjutton, bara köp! Har en bok väl hamnat i bokhyllan får den stå där tills den blir läst. Det går ju bara inte att stapla om dem så att det ser spontant ut. :-)

Bokbabbel sa...

tack för pepp! :D Du har ju helt rätt såklart! ;)

Anonym sa...

Jag brukade förut alltid sortera in boken i hyllan så fort jag hade köpt den, det var liksom en del av charmen med att köpa en ny bok.

Men när jag började få recensionsböcker så började jag lägga nya böcker på hög istället, för att inte glömma bort att läsa och recensera böckerna. Vissa inköp hamnar direkt i hyllan, speciellt om det handlar om redan lästa favoriter, men jag har insett att chansen är MYCKET större att jag läser något från bokhögen än från hyllan. Undrar varför det är så?

Bokbabbel sa...

jag köper så gott som aldrig böcker jag redan har läst. Recensionsböcker brukar jag lägga på hög ifall de kommer många på en gång.

En bokhög ligger synlig. kanske blir en bok automatiskt mindre spännande då den sorteras in i den egna bokhyllan...? Vore en förklaring, men en lite trist sådan