fredag, oktober 23, 2009

1800-tals ondska

Nattfjäril av Jessica Kolterjahn XXX½
I romanen får vi parallellt följa en ung kvinna som tar in på Hotel del Coronado i Kalifornien år 1892, och så fem dagar senare coronern som tar hand om hennes död. Spelande med människors känslor och pengar, hämnd och åtrå är teman som tangeras i denna lilla men rätt innehållsrika roman.

Det året Pojken hängde i trädet, sköt pojkarna i klassen i höjden och deras röster bröts mitt itu av den vuxne man de höll på att bli.

Jessica Kolterjahn skriver bra, nästan lite fint, och även om historien inte är den mest intressanta jag har har läst känner jag ändå att jag kommer att vilja ha mera. Hon debuterade med Ut ur skuggan, någon som läst den?

4 kommentarer:

Paperback Lover sa...

Jag trodde hon skulle bli nominerad till Augustpriset, ack så fel jag hade,

Tekoppen sa...

Ut ur skuggan = bra!

Calliope sa...

Måste säga att jag tyckte bättre om Ut ur skuggan än om Nattfjäril...

Bokbabbel sa...

bra, då ska jag försöka få tag på den snarast!