fredag, oktober 09, 2009

Vill ha alfabetisk ordning igen!

Jag saknar min gamla bokhylleordning. Visst är den rätt charmig så här också, färgkoordinerad som den är, men nu börjar jag känna att det är dags att byta tillbaka till det hederliga alfabetisk ordning enligt författarens efternamn-systemet. Känner att jag vill att mina Diskin och Oates och Nesbön ska få stå tillsammans och inte utspridda över hyllmetrarna. Frågan är bara var jag ska hitta energin att ordna om alltihop igen...?

Och nu då jag håller på vill hag samtidigt passa på att önska fler hyllmetrar i hyllorna. De är liksom rätt fulla nu igen, hur det nu sen gick till. Anyone?

7 kommentarer:

fia sa...

Dina hyllor är jättefina och det ÄR fint med färgkoordinerat (har det själv). Men charmigast tycker jag nog ändå att det är när det inte är färgordnat. Jag funderar på att gå tillbaka till min gamla "ordning"- huller om buller! ;) Fler hyllmetrar, ja tack!

Bokbabbel sa...

uuh, huller om buller, drastiskt! står böcker av samma författare ändå tillsammans? kan bli knepigt att o-ordna från ordningen, om du förstår vad jag menar :)

Kul att vi kommenterar på ett inlägg som tidsmässigt inte borde synas än :P Dumma Blogger!

Jessica (ord och inga visor) sa...

åh vad fina hyllorna är! jag har mina böcker huller om buller. mest för att jag har dem på så många olika platser - två smala hyllor bredvid soffan, massor av böcker i hyllorna under mitt soffbord, två större bokhyllor och så fönsterbrädet, en hylla i garderoben och lite i klädkammaren :D har helt klart för mkt böcker. men jag brukar försöka låta samma författare stå tillsammans, om det inte är så att en bok är inbunden, då får den stå separat från övriga författarens böcker. I övrigt är ingenting bokstavsordnat, men jag spenderar så mkt tid med mina bokhyllor att jag liksom kan dem utantill på något sätt. Fast jag tycker din färgsortering var riktigt snygg!

gemini57 sa...

Äntlingen! ;)

snowflake sa...

Haha, just idag svpr jag lite över färgsorteringen, när jag hade velat se alla titlar av Ursula Le Guin samtidigt. Nu fick jag går runt och kika. Men jag har bara haft färgkordinerat en kort tid.

Bibliophilia sa...

Jag tycker det både är mer praktiskt och snyggare när böckerna står i alfabetisk ordning. Tycker det känns bäst att alla böcker av samma författare ska stå tillsammans, plus det blir blir mer liv i bokhyllan om den inte är färgsorterad.

Men det ser i alla fall ut som om du gjorde ett riktigt bra jobb med din färgsortering! Kan förstå att du inte riktigt har tiden och orken att byta tillbaka, många böcker är det ;)

fia sa...

haha, ja, där var jag verkligen på! ca 10 timmar för tidigt :) men har inte blogger strulat mycket på slutet?
innan jag färgfixade mina hyllor så var det ingen ordning överhuvudtaget; inte ens böcker av samma författare stod ihop. och det är nog så det kommer att bli igen!
förresten, ser att du läser nattåg till lissabon! den är jag supernyfiken på, har varit och fingrat på den många gånger!