måndag, oktober 19, 2009

Obekanta Augustare

En sak om man inte känner till den som får Nobelpriset (även om jag gjorde det i år). Augustpriset brukar däremot vara något jag håller rätt bra koll på, och även om jag inte ville ge min in på några gissningar i förväg hade jag ändå förväntat mig några namn (Kjell! Kerstin? Monika?). Nu känns det snarare som "Vem...?" vad gäller de flesta August-nominerade.

Dels är det ju kul förstås, nu får jag lite lästips och sällar mig således till den breda massan som läser Augustprisnominerade/-belönade böcker. Å andra sidan läser jag ju en hel del annat också.
Helena på Bokhora har ett bra funderingsinlägg, och jag håller med om henne att det verkar som om den skönlitterära kategorin har blivit rätt litterär. Varför det tror ni?

5 kommentarer:

Carina (Bokbiten) sa...

Ingen aning om varför, men jag reagerade som du! De allra flesta vinnarna i kategorin skönlitteratur brukar ju vara kända namn med storsäljande titlar, men i år känner jag inte igen ett enda namn eller någon av titlarna.

Bokbabbel sa...

skumt skumt. det finns ju redan mer "litterära" pris, tycker August-kommittén att bestsäljande litteratur får nöja sig med att "bara" vara bästsäljande?

Tekoppen sa...

Jag kände igen alla namn utom Hotel Galicja av Per Agne Erkelius, och jag skulle älska om Johannes Anyuru eller Ann Jäderlund fick priset, men jo - det är lite underlig blandning som har åstadkommits, det känns absolut som att vissa namn saknas.

Bokbabbel sa...

tekoppen: Du är en av få som var så insatt! Be proud :)

Tekoppen sa...

*skratt* Stolt och stolt, vet inte om det är så mycket att stoltsera med, men "tack" ändå ;)