tisdag, maj 24, 2011

Intensiv och fantastisk

Himlen börjar här av Jandy Nelson XXXX+
Lennie är 17 år då hennes storasyster Bailey dör av en hjärtattack. Kvar blir en halv Lennie som skriver dikter som hon gömmer överallt (under stenar, i biblioteksböcker, bland Baileys kläder). Lennie bor med sin mormor och morbror, hon spelar klarinett och hon hänger inte lika mycket med sin bästis längre eftersom bästisen helt enkelt inte precis förlorat en syster, en själsfrände.

"Det kan du aldrig gissa", säger jag. "Och det kan faktiskt inte jag heller. Mormor tycker om att stoppa ner allt möjligt till lunch åt oss - åt mig. Jag vet aldrig vad det blir: lyrik, blommor, några knappar. Hon har visst glömt bort vad en lunchpåse egentligen är till för."
"Eller så tycker hon att det finns andra sorters näring som är viktigare."

Men så börjar Joe Fontaine, den nya killen, i skolan och i skolorkestern, och livet blir åtminstone lite lite gladare igen. Ända tills Baileys pojkvän Toby börjar hänga allt mer hemma hos Lennies familj och gör allting komplicerat.
Vilken fin bok alltså! Intensiv och vacker, man faller totalt för den värld Nelson bygger upp. Karaktärerna, det faktum att Lennie älskar Svindlande höjder, hennes små dikter hon gömmer överallt. Läs!
(Och jo, det var alltså Gilla böcker som var förlaget igen. Mycket imponerande utgivning, vad annat kan man säga?)

7 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Oj, den låter verkligen bra!

Bokbabbel sa...

Den är fin!

Emmas Bokhylla sa...

Jag har last en del om den och den verkar oerhort bra! Upp pa laslistan pa direkten!

Bokomaten sa...

Ja, men visst är Gilla bra på att pytsa ut bra böcker!! Imponerande för att vara ett så litet förlag att det kommer så mycket bra.=)

Bokbabbel sa...

Emma: Helt rätt!

Bokomaten; Exakt! Än så länge har jag tokgillat allt jag läst av dem! Är mycket imponerad, de har gjort bra kap!

Unknown sa...

Ja visst är den underbar! Kunde inte sluta läsa. Och visst gillar vi Gilla!

India Travel Guide sa...

Good to read article.....