lördag, september 05, 2009

(Smyg?)moralisk aka-porr

Claudine i S:t Clare av Enid Blyton XXX+
Lite aka-porr och samtidigt nostalgi är ju aldrig fel, så jag blev glad då jag hittade en oläst bok i serien Tvillingarna på S:t Clare som jag älskade då jag var liten (ivrig bokslukare och aka-porrare redan då!).
Men men. Det här med att läsa om älskade böcker i vuxen ålder kan ju vara både intressant och knepigt. Nu märkte jag all moral och underliga pikar som Blyton slänger in här och där. Och så förvånas jag över meningar som "Långa bara ben glänste i månskenet..." som dyker upp helt oförhappandes, hjälp, vad är detta? Varför boken har fått just den titel den fick förvånar mig också, då inte bara Claudine utan även tre andra nya flickor börjar på skolan detta fjärde år. Hmm, säger jag bara.

4 kommentarer:

fia sa...

Oh, Tvillingarna på St: Clare hade jag helt glömt bort. Men nu kom minnet tillbaka... det var tider det! Men jag kan nästan tänka mej att de kanske inte är fullt lika bra i vuxen ålder.

Bokbabbel sa...

nej, åtminstone inte den här boken som jag inte läst som barn. Fast nog var det ju charmigt nostalgiskt att läsa om midnattsfesterna m.m.

Ika sa...

Den här har jag för mig att jag har läst för sisådär nio år sedan. Tror att det var den här och en till (Femteklassarna på S:t Clare, kanske?) som grannen hemma hade ärvt av sin mamma, och som jag naturligtvis var tvungen att läsa även om jag inte riktigt var i rätt ålder längre.
På tal om internatskoleböcker av Enid Blyton har jag också haft Andra terminen på Mallory Towers stående oläst i hyllan länge, i väntan på rätt sinnesstämning.

Bokbabbel sa...

läste nyligen på en annan bokblogg om Mallory Towers-serien, jag kan inte förstå att jag har missat den, så många bibliotek som jag ändå besökt i mina dar!