onsdag, september 30, 2009

Novellsamling med fint språk

Camera Obscura av Johanna Holmström XXXX+
En tjock novellsamling bestående av sju noveller som löst hänger ihop genom några av karaktärerna. Jag gillar att de hänger ihop samtidigt som jag märker att det påverkar min koncentration; jag blir nyfiken på hur Holmström har tänkt knyta ihop novellen jag läser med de andra. På grund av denna ihopknytning rekommenderar jag heller inte att man läser här och där, utan att man läser från pärm till pärm som under läsningen av en vanlig roman.
Så hemskt mycket har jag inte tänkt orda om boken här eftersom jag ska recensera den i en tidskrift, men jag vill åtminstone passa på att rekommendera den. Vackert språk och fina, om än sorgsna, berättelser. Läs!

4 kommentarer:

Maria sa...

Den ska jag läsa. :) Gillade hennes novellsamling Tvåsamhet.

(Btw, vilken tidskrift?)

Bokbabbel sa...

Horisont :)

fia sa...

Jag gillar titeln! Måste kolla in den och påminns än en gång om att jag vill läsa fler novellsamlingar! Konstigt nog blir det aldrig av.

Bokbabbel sa...

fia: Jag har läst många novellsamlingar under sommaren och allt mer kommit till den åsikten att de definitivt inte får lämnas i skymundan. Läs denna, eller för all del en av årets stora författarfavoriter: Jhumpa Lahiri. Great reading!