onsdag, september 23, 2009

Fuskversion av Nobeltrion

Lyrans Tematrio denna vecka handlar egentligen om författare som man tycker borde ha fått Nobelpriset men som aldrig fick chansen eftersom de levde före priset instiftades eller hann dö innan de belönades för sitt livs verk. Jag fuskar dock till det och listar tre nu levande författare som jag tycker borde få priset. Sedan har jag gjort mitt i fråga om årets Nobelpris (förutom rapportera om vinnaren sedan i oktober förstås); jag har inte tänkt ge mig in på gissningar eller vadslagningar. Nej, här kommer tre värdiga och levande författare, Svenska Akademien får gärna norpa tipsen!

- Joyce Carol Oates. Hittade detta författarskap i somras, och oj, vad glad jag är över att jag gjorde det. Har ännu inte läst så många böcker av henne och har förstått att kvalitén är lite varierande. Men hon är ju nog ändå så braaa!
- Margaret Atwood. Väntar som bäst på att få hugga tänderna i The Year of the Flood, men jag vill passa på att påminna om t.ex. The Handmaid's Tale och Cat's Eye.
- Haruki Murakami. Alla västerlänningars Japan-vurm börjar vid Murakami. Helt vridna böcker som totalt uppslukar läsaren. När månne den senaste kommer i engelsk översättning??

9 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Handmaid's Tale tänkte jag kommenterat när jag läste din lista över dystopier (men jag hann nog inte; ibland måste man klicka på sänd för att prata med folk på jobbet). Det är verkligen en av de allra allra allra bästa böcker jag har läst. Alla borde läsa den. Alla. (eller åtminstone alla som lovar att tycka om den.)

Bokbabbel sa...

den är sannerligen bra, jag borde ta och läsa om den! har du läst andra böcker/dystopier av Atwood?

Vixxtoria sa...

Jadå. Jag har läst en hel del Atwood, men inte allt. Jag blir alltid så tagen, så jag måste liksom veta att jag har tid att bli tagen medan jag läser. Jag tycker mycket om Alias Grace, mindre om Kattöga och Den blinde mördaren. Oryx och Crake är inte så dum. Och Rövarbruden står här hemma och väntar. Och några till som jag inte riktigt minns namnet på. Year of the flood ska jag definitivt ta mig an så småningom. Hon är riktigt bra.

Jag har läst lite Alice Munro, som skriver noveller, som jag tycker påminner lite om Atwood (eller så är det bara jag som inbillar mig det för att jag vet att båda är kanadensiska kvinnor). Det finns i alla fall två inlägg om Munros noveller på min blogg, om du är intresserad. Inte alls särskilt dystopiskt, dock. Mer den där dröjande känslan av minnen från en svunnen tid. Och inte riktigt riktigt lika bra som Atwood, även om det rör sig i lite i samma gränsland där jag uppfattar att Kattöga finns, t ex.)

Bokbabbel sa...

ok, låter bra, tack för tipset! Och visst läser jag ju annat än dystopier också :)

Vixxtoria sa...

Nu kommer jag inte ihåg riktigt alla böckerna på listorna, men jag tycker att Kafka och Camus också hör till på en dystopilista. Lite dystra är de i alla fall.

Och det bästa tycker jag själv är att läsa lite allt möjligt. Men en av de böcker jag håller på med just nu är Alan Weisman "The world without us", som är en faktabok som handlar om hur världen skulle se ut och förändras om människorna i ett slag försvann. Väldigt spännande (men jag har inte haft så mycket tid att lägga på den på sistone).

Lyrans Noblesser sa...

Alias Grace är min favorit av Atwood, men jag har inte läst t ex The Handmaid's Tale.

Jessica (ord och inga visor) sa...

vad härligt att vi bägge hade tre författare och två av dem samma :D det bevisar bara att jag ska fortsätta läsa din bokblogg, med tanke på hur bra smak du har. Och på att jag borde läsa Margaret Atwood finally! Inte för att jag hade tänkt sluta läsa din blogg men ändå, haha. Vilket tröttflum, jag får skylla på att det bara är hemtenta i hjärnan istället för hjärnceller.

Vixxtoria sa...

Lyran: Jag skulle vara väldigt intresserad av ett psykologiskt perspektiv på Handmaid's Tale. Du kan väl läsa den? (Antingen A får N-pris i år eller inte.)

Bokbabbel sa...

Jessica: Ja, jag såg samma och kände mig väldigt synkad med dig :)

Då jag tänker efter har jag sist och slutligen inte läst så många böcker av Atwood, och inte JCO heller, men det visste jag ju. Båda är härligt produktiva, så det är bara att sätta igång!