måndag, september 07, 2009

Rese- och boktips emottages!

Snälla Johanna på Books versus cigarettes skickade mig en lista på vad jag inte bör missa då jag åker till Berlin om 1,5 månad, tusen tack! Nu känner jag att det åter är dags att försöka mjölka er på tips om staden, berätta berätta! För att göra det här inlägget värdigt en bokblogg och i och med att det ännu är tid kvar tills jag ska åka får ni gärna också tipsa om litteratur med anknytning till staden! :) Nu ska jag till biblioteket och hämta ut första delen i Jason Lutes serie om Berlins historia, fast i roman- och graphic novel-form, Berlin: City of Stones. Någon som läst dem?

6 kommentarer:

Ika sa...

Nej, men jag har tvåan hemlånad. Biblioteket här i stan tyckte tydligen att det var en bra idé att bara köpa in tvåan.

(Okej, jag borde ta mig samman och skicka in ett anskaffningsförslag, jag vet...)

Lotta sa...

Jag har inte varit i Berlin sedan 1992, vilket ju är ett bra tag sedan (Då kunde man inte ens ringa till Sverige från Östsidan, utan var tvungen att åka över till gamla Västberlin för att kunna ringa hem), och även om det väl gränsar till turistfälla så kan jag verkligen rekommendera ett besök på Checkpoint Charlie.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Checkpoint_Charlie

Bokbabbel sa...

Ika: Men de är väl rätt fristående...? så då kanske det inte är hela världen

Lotta: Jepp, det har jag nog tänkt göra, men tack iaf!

(b)loggboken sa...

Jag var i Berlin för drygt en månad sedan, och tog en guidad rundtur på Segway (googla om du inte vet vad det är!) med Fatbike tours. Guiden hette Walid, och var hysteriskt rolig, men också kunnig om sin stad (hm, trots att han var engelsman). Att åka Segway var också fantastiskt roligt, och ett mycket bra sätt att se mycket av stan på nära håll. Man kommer förbi alla kända "måsten", som checkpoint Charlie m.fl. Rekommenderas varmt! Boka i förväg på nätet.

Ika sa...

Jag fick senaste numret av Vi läser häromdagen, och såg att de hade en spalt med Berlin-boktips, tydligen både skönlitteratur och en reseguide. Har du möjlighet att läsa den någonstans? Annars kan jag maila titlarna... Borde i princip kunna scanna in sidan också, men har inte använt skolans scanner än, så det kan ta tid att hitta någon som kan handleda mig o.s.v.

agnes i Lund sa...

Restaurang Oxymoron inne på Hakescher Höfe är ett tips om du vill äta gott i trevlig miljö. Det finns massor att se. Holocaust-monumentet utomhus strax söder om Brandenburger Tor är verkligen sevärt. Likaså det judiska museet och de tomma bokhyllorna i ett rum under marken på Bebelplats - ska påminna om nazisternas bokbål som ägde rum här. Riksdagshuset är kul att gå upp i. TV-tornet kan man hoppa över.