fredag, april 04, 2008

Hamster

Att jag hamstrar böcker som sedan samlar flera centimeter damm i bokhyllan innan jag får tid att läsa dem är känt sedan länge, men nu har mitt roffande börjat synas även i mitt bibliotekslånande. Mina travar med olästa böcker börjar nå oanade höjder och jag önskar mig längre dygn för att få tid för dem! Speciellt som jag vet att jag med största sannolikhet kommer att vara tvungen att överge mina hemmabokhyllor under hösten för utbytesstudier känns det nästan ångestfyllt med så mycket oläst litteratur. Samtidigt kan jag inte låta bli att låna på biblioteken; jag vill ju inte att boken sedan ska vara utlånad i veckotal när jag väl anser mig ha tid för den. Känner ni också av detta grymma i-landsboknördsproblem?

4 kommentarer:

Amoroso sa...

Visst är det en ful ovana? Biblioteksprincipen kunde ju vara fullkomligt underbar, alla lånar max fem böcker var, läser ut dem rekordsnabbt (eftersom de inte hamstrar på sig som en annan) och vips skulle alla ha sina favoriter i hand på nolltid. tyvärr har vi väl alla lite drag av bibliofil i oss.. :-) Jag har alltid ruskigt många hemma.

Bokbabbel sa...

Det är lite fult jo. Kom plötsligt på att jag som liten lågstadieboknörd fick speciallov av skolbibliotekarien att låna fler böcker än de tillåtna tre(?) eftersom jag läste så snabbt och var så ordentlig :D

Kanske borde max-fem-systemet införas. Å andra sidan skulle det leda till ojnej-jag-vill-ju-ha-dendär-också-syndromet som redan är väldigt påtagligt i butiken där böckerna KOSTAR... Hmm... kanske man bara borde försöka behärska sig...

Anonym sa...

Erkänner att jag är lika skyldig ... Sambon har infört köpstopp, inga fler bokinköp förrän de jag har är lästa ... Men, bibblan finns ju och jag lånar på mig den ena efter den andra ...

Bokbabbel sa...

Hehe, min sambo har ännu inte sagt något, bara rullat menande med ögonen :D