torsdag, april 03, 2008

Besvikelse mellan pärmarna

"Myrrha" av Ulrika Kärnborg XX½
Vem som helst som har lite anglofila känslor blev väl glad då man för första gången hörde om boken som skulle utspela sig i det viktorianska England. Att boken dessutom ser ut som en karamell tack vare duktiga Lotta Kühlhorn* gjorde ju inte saken sämre direkt. Det enda boken egentligen faller på är, tja, själva handlingen. Boken handlar om gentlemannen Arthur och tjänstekvinnan Hannah och om deras minst sagt underliga relation med underkastelse, förnedring och jag vet inte vad. Boken var inte alls i min stil och jag förvånas över att jag orkade mig igenom 472 sidor, även om det gick rätt snabbt. Jag hade dock läst en hel del ljumma recensioner innan jag läste boken, så förhoppningarna var inte längre så höga då jag väl påbörjade in läsning. Tur är väl det antar jag, annars skulle fallet till marken har varit mycket brutalare.

* Damen bakom bland annat Pocketshops anteckningsböcker och förlaget Panaches böcker.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad synd, jag som hade förväntat mig så mycket av denna bok! Men, jag gillar ju att läsa om den epoken, så jag skall nog ge den en chans iaf. :)

Bokbabbel sa...

Gör det bara, det finns ju nog de som gillat boken och den här bloggen finns inte till för att avskräcka folk från att läsa böcker utan tvärtom! :)

Amoroso sa...

Jag ska också prova den. Gillar allt som "sticker ut". Tänkte snart prova Ögats histora, den svarta klassikern :-)