onsdag, april 16, 2008

3 in 1

Malins Bokfemma tog slut men Petra kom på den fina uppföljaren Lästrion. Jag gladdes över initiativet men har tills nu inte hakat på; så här kommer det tre lästrion på en gång.

Tre deckarhjältar/-hjältinnor
- Agatha Christies Poirot har jag alltid tyckt om både i böcker och på tv, vet egentligen inte varför - han är ju en rätt så irriterande gubbe egentligen. Putsar sina mustascher och mumlar saker om gråa celler... =)
- Polisen Maria Kallio i Leena Lehtolainens böcker. Hon kombinerar ett tufft jobb med familjeliv, och alltid går det kanske inte som smort men det är härligt att läsa om åtminstone
- Mysige Konrad Sejer från Karin Fossums bra-iga deckare. Här tror jag att jag färgas lite av att jag gillar Fossums böcker så mycket, men Sejer är en av de många ensamstående polismän som det ofta skrivs om i deckare

Geografiska platser i böcker, och varför de betyder någonting för mig
- Helsingfors i Kjell Westös fina bok Drakarna över Helsingfors. Jag växte upp i staden bredvid och en hel del av platserna är bekanta, likaså slangen och stämningen.
- New York i Extremely Loud and Incredibly Close av Jonathan Safran Foer. Jag sträckläste den underbara boken i flyget till NY och såg sedan på staden "med nya ögon" (även om jag aldrig varit där tidigare...)
- Indien som det beskrivs i Gregory Davaid Roberts Shantaram. Jag har aldrig varit speciellt intresserad av Indien, och trots att han mest beskriver slummen och den undre världen i Bombay får jag ändå lust att åka dit. Det är väl ett gaska gott betyg?

Historiska skildringar
- Min älskade släktsaga Ätten Morland (The Morland Dynasty) av Cynthia Harrod-Eagles. Fastnade i typ 12-årsåldern och än i dag måste jag återvända till godset i Yorkshire alltid då och då. Serien har ungefär 30 delar och är inte slut ännu, själv har jag läst ungefär hälften av de utkomna böckerna så jag har långt kvar - härligt. Mm, blir frestad att grabba tag i en bok precis nu, länge sen sist!
- Den här serien behövde jag heller inte tänka länge för att komma på, Outlander-serien om Claire och Jamie i Diana Gabaldons böcker är underbar och mastodontisk (böckerna går på ca 1000 sidor) och som gjorda för långa läspass vid brasan. Dimmiga Skottland och krigiska Amerika på 1600-talet med den temperamentsfulle skotten Jamie och hans engelska ros Claire som rest till honom från 1960-talet. Åh ja!
- De två övriga serierna har jag läst och njutit av, men efter dem kommer jag plöstligt inte på en enda historisk skildring. Får väl ta till något så fjnatigt som Agatha Christie igen, för visst är det rätt charmigt med hästdroskor och gamla tåg och Londondimma på 1920(?)-talet?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken av Leena Lehtolainens böcker tycker Du jag ska läsa först? Har hört på flera ställen nu att hon ska vara bra. Så jag blev sugen på att läsa henne.

Bokbabbel sa...

Jag har läst dem alla på finska och vet inte vilka alla som har översatts, men åtminstone "Dödsspiralen" kan jag rekommendera. Alla de böcker som handlar om Maria Kallio!