onsdag, maj 26, 2010

Enkät om recensionsexemplar!

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om bloggarna och kritiken och recensionsexemplar som väckte glädjande mycket debatt och aktivitet i kommentarsfältet. Nu har jag gjort en liten poll (min första, varför har jag inte gjort det tidigare?) om samma fråga, klicka gärna i er åsikt här till vänster!

Tack på förhand!

Uppdaterat: Ähum, enkäten saknar ju naturligtvis alternativet "Jag får inte/ber inte om recensionsexemplar". Oh well. Ni kan kommentera hit i stället, så ser vi enkäten mer som en åsiktsenkät...

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skrev just en lång kommentar här, men tog bort den när den blev så lång att jag insåg att den passar bättre på min egen blogg. Kolla gärna där istället! Och jag har röstat så klart!

Bokbabbel sa...

hehe, då får jag väl läsa den där då :) Tack för att du röstat!

Carola sa...

Jag nämner ibland, men oftast inte. De flesta böcker jag recenserar är recex och då känns det tjatigt att nämna det hela tiden. Jag vill inte heller att läsarna ska tro att det faktum att jag har fått boken "gratis" ska påverka recensionen. Tycker jag inte om en bok så skriver jag det, trots att jag fått den av ett bokförlag. Så därför tycker jag inte att det är så viktigt att ange hur jag fått tag på boken. Ibland är det också så att jag får hem nyaste boken i en serie som recex och så lånar jag de tidigare delarna på biblioteket för att läsa böckerna i rätt ordning. Inte skriver jag ut då att det skiljer sig hur jag fått tag på de olika böckerna.

Magnus Axelsson sa...

Jag nämner inte hur jag fått tag på boken. Jag tycker att det är oväsentlig information för den som läser recesionen. Jag kan inte se varför man skulle nämna det. För att tacka förlaget som skickat? De skickar ju inte av välgörenhet utan för att de räknar med att sälja mer pga av mer uppmärksamhet och positiva recensioner. Och i det sammanhanget kansek det till ock med är att göra förlaget en björntjänst om man nämner att boken är ett rec.ex. Iaf jag skulle nog ta en positiv recension med en nyp salt mo det står att det är ett rec.ex.

Magnus Axelsson sa...

Jag utvecklar ovanståedne resonemang på min blogg.

http://afractionoftheweb.blogspot.com/2010/05/debatt-om-recensionexemplar.html

Lilla O sa...

Jag nämner det ibland och tackar då jag blivit extra glad -vissa böcker är efterlängtade. Ofta nämner jag inte alls att det är rec ex. Om inlägget publiceras på recensionsdagen är det väl ganska tydligt att så är fallet och annars spelar det ingen större roll. Jag skulle alltså vilja klicka i typ, ibland, kanske, beror på. Lite typiskt mig. Jag väljer alltså nja.

Lotta - hyllan sa...

Jag brukar skriva ett tack på twitter ibland, men jag skriver sällan eller aldrig ett tack på bloggen, och om jag gör det är det inte i samband med recensionen utan i vanligt inlägg när jag blivit extra glad över en bok.

Bokbabbel sa...

Tack för ert deltagande och era synpunkter! Jag måste säga att jag redan i diskussionen i det tidigare inlägget blev förvånad över att det faktiskt är såpass många som inte alls nämner att det är rec.ex. - fascinerande!

Catrin sa...

Jag får inga recensionsexemplar! Har iofs inte begärt några heller till bloggen. När jag vid tidigare tillfällen har recenserat böcker till tidskrifter (om än små) har jag själv beställt rec.ex, men det föll mig aldrig in att de kan vilja ksicka till mig som privat bloggare. Har ni hört av er till förlagen , eller har de bara börjat skicka ändå? Hur funkar det?

Vixxtoria sa...

Jag ber inte om rec-ex. Jag har fått ett eller två ändå, men de har jag ännu inte läst (däremot skriver jag alltid till de som erbjuder rec-ex att de gärna få skicka - om jag tycker att boken på något sätt är intressant - men att jag inte lovar att läsa och absolut inte vill ge några löften om att skriva om boken. Jag skulle dock skriva att det var ett rec-ex om jag bloggade om ett sådant, däremot kan jag inte föreställa mig att jag skulle fota böckerna och tacka förlaget när de kom i brevlådan.

Och jag håller det inte för helt otroligt att jag då och då kommer att be om rec-ex i framtiden. När jag blir lite mindre lat och mer strukturerad.

Bokbabbel sa...

nämen äsch, vart försvann den långa kommentar jag skrev här i går? Nå, här kommer nya svar i komprimerad form!

Catrin: det är bara att fråga, ibland säger de nej om man t.ex. har för få läsare, men det är ju inte hela världen

vixxtoria: vi verkar vara inne på samma linje vad gäller tackande och nämnande då. fotar jag böcker är det för att jag råkar ha en maffig hög som väntar, inte specifikt för att det är frågan om rec.ex!

Hermia Says sa...

Tre böcker har jag fått som recex men eftersom de inte var i min smak varken läste eller skrev jag om dem. Sade sedan ifrån. Vill inte ha så mycket böcker hemma, lånar hellre från jobbet/biblioteket. Det blir lite för mycket av det goda ibland :-)