måndag, maj 03, 2010

Underhållande om tvåsamhet

Hetero i Hägersten av Sofia Olsson XXXX+
Boken beskrivs på bakpärmen som "en humoristisk vardagsbetraktelse av ett par" och ja, det är precis vad den är! Det är flyttångest och tesilar som lämnas fyllda i diskhon, det ångest inför att vara alldeles för normal och svennig och det är irritation över sambons små egenskaper. Vem ska diska - den kvinnliga martyren eller den som är man och får ta ansvar för världens samlade kvinnoförtryck? Ska deckarna i bokhyllan stuvas undan för att ge ett mer intellektuellt intryck, och varför sover egentligen mannen ytterst i sängen?

Aha! Nu fattar jag! Du vill göra dig av med mina grejer som inte är stilrena nog. Sen kommer du måla hela lägenheten vit, förutom en fondvägg förstås där du placerar en designpryl i nån crazy accentfärg, och sen köper du en obekväm soffa för att det är dansk design, börjar intressera dig för surdeg, typsnitt och risotto och så vips! har du slängt bort mig också [...]

Kort sagt är det hög igenkänningsfaktor och jag småfnissar mig genom de träffsäkra stripparna och undrar om jag ska våga sticka boken i handen på sambon. Läs du också!
Rec.ex. från Galago.

8 kommentarer:

Maria sa...

"undrar om jag ska våga sticka boken i handen på sambon"

Jag tryckte den i ansiktet på Markus, så ja, gör det. ;)

Bokbabbel sa...

men tänk om han säger att "Precis sådan där är ju du också"? :P

Maria sa...

Tja, det får man väl ta. ;) Jag blev i alla fall jämförd med tjejen som inte kan packa. :P

Bokbabbel sa...

Jaja, jag ska! :) Fast det är nog snarare J som inte kan packa ;) (Släktfel??)

Maria sa...

Alltså, det börjar bli många släktfel nu. ;)

Bokbabbel sa...

Nästan lite skrämmande tycker jag, det tycks vara riktigt resistenta (resistanta?) gener det där :P Mina och Js barn kommer alltså att vara dåliga på att packa och dessutom citera Schwarzenegger :P

Levoläs sa...

Den här måste jag kolla!

Bokbabbel sa...

Gör det, läsvärd!