torsdag, maj 20, 2010

Nytt författarskap att läsa mer av!

Utan ett ord av Linwood Barclay XXXX
14-åriga Cynthia hämtas hem av sin pappa en kväll då hon smitit ut för att dricka sprit och hänga med sin äldre pojkvän. Då hon vaknar nästa morgon är hennes föräldrar och storebror borta, spårlöst försvunna. 25 år senare deltar Cynthia i ett tv-program för att en gång för alla försöka ta reda på vad som egentligen hände med hennes familj.
Cynthias man Terry fungerar som berättarjaget i boken, ett smart val av författaren eftersom han som make har lite distans från traumat Cynthia bär på. Vilket också gör att han kan känna tvivel ibland - överskuggar Cynthias lust att ta reda på vad som hänt allt annat? Terry och Cynthia har bildat familj tillsammans och har en liten dotter, Grace, men Cynthias ångest över ovissheten kring hennes "födslofamiljs" öde påverkar ständigt stämningen. Då Cynthia får ett samtal där någon väser att hennes familj förlåter henne är Cynthia nära att bryta ihop men forskar maniskt vidare i mysteriet. De hemligheter som slutligen kommer fram är dock allt annat än vackra...

Hurra för en bra bok i Harlan Coben-stil! Hurra dessutom för att Barclay redan har gett ut en hel del böcker som jag nu ska försöka få tag på! Vad är väl bättre än att upptäcka ett trevligt författarskap och inse att man har en hel del böcker att läsa in? Tyvärr verkar det dock som om Barclay, i likhet med Cobens Myron Bolitar-serie, tycks ha en egen serie med fristående böcker om journalisten Zack Walker. Nu har jag visserligen inte läst varken Cobens eller Barclays serier, men jag har dock känslan av att jag föredrar de fristående böckerna. I Barclays fall är det alltså frågan om Fear the Worst, Too Close to Home och nya Never Look Away. Come to mama!
Rec.ex. från Pocketförlaget.

2 kommentarer:

Hellre barfota än boklös sa...

Jag gillade också denna bok. Omöjlig att lägga ifrån sig. Måste också läsa de andra böckerna snart..

Bokbabbel sa...

jag vet inte hur jag har missat dem tidigare, men nu finns det ju några att snabbt ta till sig :) Har redan läst "Fear the Worst" (recension om några dagar tror jag) och beställt "Never Look Away" :D "Too Close to Home" har nyss översatts till svenska och hoppas på rec.ex. på den :)