måndag, september 01, 2008

Fint initiativ

På färjan ut till skärgårdsöarna fanns det en bokhylla och en skylt; Båtboken. Tyvärr var hyllorna tomma eftersom Båtboken tydligen var på semester under sommarmånaderna, men i september återvänder den och gör resorna drägligare för ortsborna igen. Projektet verkade vara sponsrat av bl.a. BVC, så det blev oklart för mig om det bara var barnböcker som brukade ställas upp i hyllan, men hur som helst tycker jag om initiativet med låneböcker man ställer tillbaka då man går av färjan!

6 kommentarer:

Tekoppen sa...

Kul! Jag minns ett pensionat i Bloomsbury där det fanns en hylla. I den lämnade folk böcker de inte ville ha och tog böcker de ville ha. Sådant borde finnas mer. Rolig blandning av böcker var det där.

Bokbabbel sa...

Deet system du nämner finns även på många hotell i södern. Bästa hyllan fanns i Vietnam, annars brukar det oftast finnas endast Harlequin-romaner *rys*

Tekoppen sa...

Du skall icke förakta Harlequin-romaner. De brukar ha ett väldigt innovativt bildspråk. "Han rörde sig mörkt", o.s.v. Väldigt skrattframkallande ;)

Bokbabbel sa...

Nå, innovativt bildspråk kanske stämmer, men det är också allt :P

Ska gå en kurs i populärlitteratur nu i höst, och förvånande nog ska vi läsa verklilgt låg litteratur, typ just Harlequin etc!

Anonym sa...

Åh, när jag var liten hade vi en bokbuss som kom ut till vår stuga i skärgården. Det var högtidsstunder, samtidigt som man fick stressa lite så man hade läst klart dem man lånat förra gången!

Bokbabbel sa...

full bokhylla: Låter charmigt! Jag har faktiskt aldrig ens besökt en bokbuss!