måndag, september 15, 2008

Inga höjdare

Egentligen är det ju lite deppigt att sätta en sådan rubrik på ett inlägg - det lockar ju inte direkt till läsning av varken blogginlägget eller böckerna... Men nu råkade dessa böcker vara just sådana icke-höjdare, så varför luras i rubriken?

"Sonat till Miriam" av Linda Olsson XXX½
Nu vill jag sjunga dig milda sånger blev en världssuccé och nu får jag känslan av att denna bok rider på författarnamnet. Helt trevlig är den nog, Adam söker sig själv och sin släkts historia efter att hans dotter Miriam dött, men något bestående intryck lämnar den inte!

"Månvarv" av Alice Sebold XXX+
Lite samma känsla fick jag här, för länge sen läste och gillade jag The Lovely Bones, men nu känns det som om Sebold fastnat i en önskan att skriva om något lite chockerande, lite kontroversiellt. Så nu låter hon den kvinnliga huvudpersonen ta livet av sin gamla dementa mamma. Uuh...

"Bekantas bekanta" av Mats Strandberg XXX+
Detta var harmlös underhållning men absolut inget extra. Inget direkt dåligt förutom lite väl tvära kast i intrigen, men jag läser den och glömmer den.
Eftersom jag är född mellan mitten och slutet på 80-talet är jag fortfarande för ung för att kunna njuta av böcker om "min" tid - de har inte skrivits ännu! Jag efterlyser böcker att känna igen mig i, böcker där man är barn under 90-talet och ung/ung vuxen under 2000-talet!


Usch, nu känner jag mig väldigt negativ för att jag har klagat på dessa böcker, jag vill påpeka att jag egentligen är på riktigt gott humör men att dessa böcker tyvärr bara inte föll mig i smaken!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm, "Månvarv" är jag intresserad av så det lät ju inte så bra att du inte tycker att den är nån höjdare. Men jag tänker läsa den ändå - jag kanske tycker annorlunda! :-)

Bokbabbel sa...

I've said it before, I'll say it again; alla tycker vi olika, och väldigt sällan är jag ute efter att avskräcka människor från att läsa något! :)

Anonym sa...

Har inte läst någon av böckerna (förtuom The lovely bones), men jag måste säga att jag är imponerad av din takt! Alltså, jag fattar inte hur snabbt du läser!

Nu sitter jag ändå och åker tåg en halv dag och har gott om tillfällen, men tycker ändå det går ociviliserat sakta att avsluta mina böcker. KAN ha att göra med att jag somnar då och då och jobbar lite emellanåt, men ändå. Hur gör du?

Bokbabbel sa...

a-lo: Jag läser faktiskt VÄLDIGT snabbt, det var tråkigt i skolan då jag alltid hann läsa färdigt texten innan min klasskamrat jag t.ex. skulle diskutera texten med knappt hunnit halvvägs :) Men det blir dyrt, böckerna går åt så snabbt... ;)
Så har jag inga barn, och nu är sambon dessutom på annat håll =( Här i Gbg läser jag på bussarna och åtminstone innan jag somnar, ofta även t.ex. nere i det omysiga allmänna köket :) Så det finns flera orsaker till att jag avverkar böcker på löpande band :)

Anonym sa...

Jag håller med dig i klaget! Sebolds nya var småbra, tycker jag när jag läste den, men så här i efterhand känns den liiite tunn. Inget man kommer minnas direkt. Och Sonat till Miriam kom jag inte ens igenom. Hoppas du har det bra i Göteborg!

Bokbabbel sa...

Nåmen bra att det inte bara var min eventuellt negativa inställning efter flera tja-böcker!
Och tack, jag har det väldigt bra även om jag just i denna stund känner mig aningen stressad :)

Anonym sa...

E-hum, jag ber att få anmäla en avvikande mening... Månvarv är riktigt bra, tycker jag, som är så extrem att jag läser först på engelska sen på svenska. Men den svenska kändes tamare, inte samma nerv.

Bokbabbel sa...

snowflake: :) Klart du får anmäla avvikande mening! Det är ju bara bra/roligt!