torsdag, september 04, 2008

Långa listor

Hade mina första föreläsningar i dag, och framför allt den om Litteratur och genus verkade superintressant! Trots att jag ju läst litteraturvetenskap i tre år nu, och att tillvägagångssättet och framför allt arbetsbördan verkar vara likadan som hemma blev jag ändå rätt paff över litteraturlistorna. Intressant men tidskrävande kurs alltså! Såg framför mig hur böckerna i bokhyllan (för att inte tala om bibliotekets hyllor) förblir olästa medan jag kämpar på med kurslitteratur. Oftast brukar det reda upp sig bara man får lite rutin och litteraturen skaffad, men just ikväll känns allt väldigt stort.

Uppdaterat: Litteraturlistorna ni efterfrågade hittar ni här (Litteratur och genus) samt här (fristående litteraturteori samt populärlitteraturdelen). Enjoy! ;)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du inte länka till litteraturlistan, sånt är så kul att läsa!

Bokbabbel sa...

bra idé, det ska jag fixa inom kort

Tekoppen sa...

Ser fram emot att jämföra med min egen :)

Tekoppen sa...

Slås av detsamma som på min kurslista - att det väldigt ofta bara är delar av verken som ska läsas. Tycker personligen att det blir lite tråkigt - kanske det vore en poäng att ha färre titlar men hela verk? Genuskursen t.ex., är det bara jag eller är det väldigt få hela skönlitterära verk som finns med? Annars är det kul att så pass nya böcker inkluderas. I min kurs är det nog ingenting som skrivits efter 1950-talet.

Anonym sa...

Åh, du får Dag Hedman... han ska vara väldigt bra har jag hört. Hoppas det är sant.

Bokbabbel sa...

tekoppen: Mm, rätt ofta bara delar, vilket visserligen är synd men samtidigt ger en andningspaus... :P Förhoppningsvis har läraren valt ut ett bra stycke!

snowflake: Det låter lovande! Han har iaf redigerat en av teoriböckerna vi ska läsa :)

Tekoppen sa...

Ja - och är stycket bra kan man ju alltid läsa helheten :) Jag vägrade läsa klassiker tills efter en kurs i litteraturhistoria på gymnasiet. Vi fick läsa en antologi och de smakproven gjorde mig riktigt sugen. Minns att efteråt hade jag en lista på 100 klassiker som jag absolut måste läsa...

Bokbabbel sa...

tekoppen: Vad gulligt när du är sådär ambitiös och duktig! :)
Precis, förhoppningsvis fångar styckena en så att man läser helheten - eller iaf tänker att man måste göra det i framtiden! :)

Tekoppen sa...

Det kallas listmänniska ;)

Och är det inget bra vet man vad man ska undvika :D

Bokbabbel sa...

Men jag är nog också en listmänniska :) Passionerat förlskad i listor av alla de slag (bara man inte behöver rangordna!)