onsdag, juni 29, 2005

Trött

Förmiddagen på jobbet kunde omöjligt ha gått långsammare. Satt i lagret och limmade prislappar samt kollade listor med minimala texter och hundratals siffror. Tack och lov hade jag sällskap, annars skulle nog chefen ha kommit ner och hittat mig snarkande bland mapparna. Jobbet är monotont men annars inte så farligt, fast i dag då jag var trött så... På eftermiddagen fick jag som tur vara uppe i butiken och sälja och så, betydligt trevligare! Skulle föra några bibbaböcker tillbaka, och dum som jag var gick jag förstås till en av stadens större bibbor. Gissa vem som släpade hem en hög med böcker i ösregnet? (oroa er inte, jag hade paraply, så både böckerna och jag mår bra) Kunde stryka några böcker från önskelistan och sätta dem i boktraven i stället. Boktraven som börjar bli farligt hög ;).

"Bakom stängda dörrar" av Kristina Hansen och Bengt-Åke och Agneta Cras XXXX-
Hur kan man betygsätta en sann historia?
Historien handlar om Kristina som flyttar till sin pappa (som en gång i tiden har försökt mörda hennes mamma) som 14-åring, och pappan påbörjar ett sexuellt förhållande med henne. Kristina bryts ner psykiskt av pappans (främst psykiska) våld, och föder honom två efterblivna barn.
Historien är så makaber att man bara inte kan eller vill tro att den är sann. Hur kan någonting sådant hända? I Sverige på 80-talet? Hur många sådana här familjer finns det ute i världen? Dags för mig att ta av mig mina rosa glasögon, samt inse att jag är så otroligt otroligt lyckligt lottad som har ett normalt, lyckligt familjeliv. *Kram på er!*

Inga kommentarer: