lördag, juni 18, 2005

Analysobjekt

"Cirkusdirektörens dotter" av Jostein Gaarder XXXX+
Petter är en man som sedan barnsben har haft ett övermått av fantasi. Som skolbarn hjälper han andra elever med läxorna, och som vuxen författare med deras böcker - han säljer synopser, idéer och halvfärdiga böcker. Meningen är att författarna skall tro att han säljer synopser till endast en person, meeen bokvärlden är väl inte så stor...
Varvat med handlingen får man läsa några av Petters historier, samt om hans barndom. Jag tyckte om boken, den var både bra och intressant. Den kan både läsas "vanligt", ett lätt skummande genom boken, men den skulle passa alldeles ypperligt som objekt för en djupgående analys! Meddela mig gärna om ni hittar en analys, för den vill jag gärna läsa.
Petter lärde sig förresten läsa och skriva som fyraåring, precis som jag! =o)

Kuriosa: J.K.Rowling har med sin serie om Harry Potter sålt 265 miljoner böcker! Och endast fem av sju böcker har alltså publicerats. Väntar med spänning på "Harry Potter and the Half-Blood Prince som utkommer 16.7.2005.

1 kommentar:

Anonym sa...

Den här boken har jag i min "ska läsa snart"-hylla. Kanske får bli semesterläsning. :)