onsdag, juni 08, 2005

Charmigt!

"Damernas detektivbyrå" av Alexander McCall Smith XXXXX-
Nu kan även jag sälla mig till gruppen av dem som har läst denna på sistone väldigt omtalade bok. Märkte att den utgivits 1998, men det är ju först i år den har uppmärksammats i våra trakter, troligen på grund av att den nu finns på svenska i pocketform.
Boken handlar om Mma Precious Ramotswe som med hjälp av arvet efter sin far grundar Botswanas första detektvibyrå. Boken är inte precis någon deckare, utan snarare en samling små söta historier som nog hänger ihop hela tiden. Mma Ramotswe löser små "fall" på lite originella sätt.
Egentligen är detta inte kanske en bok som jag skulle falla för, den var så annorlunda på något sätt och inte vad jag förväntat mig. I stället charmade den mig fullständigt. Det konstiga är att jag inte ens kan sätta fingret på vad som var så trevligt/bra i boken... Den var "varm" på något sätt. Charmig. Annorlunda på ett positivt sätt. Och så var miljön beskriven sådär underförstått, samtidigt som jag nästan kände den afrikanska värmen och torrheten och sanden... Lustigt. Kanske det hela helt enkelt beror på att jag sådär annars bara är på allmänt gott humör, försommarkänslor... ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, roligt att läsa dina tankar om böcker. Du har ju annors också en fin sida här! trevliga länkar som uppdateras! Det är faktiskt roligt med lite omväxling i länklistan!

Och alla är vi ju på gått humör nu på försommaren! men inte är det väl något annat du tänker på? :)

Jenny sa...

Mmm, håller med dig fullständigt. Både om att det känns som att det är en bok man kanske inte borde fastna för och att det är jättesvårt att sätta fingret på vad det är som är så bra och charmigt.