tisdag, juni 21, 2005

Andras semestrar

Alla tycks åka iväg på semester. Så känns det i all fall. Jag har i princip varit ledig hela våren sedan skolan tog slut, men haft inträdesprov hängande över mig. Sista är imorgon, sköööönt!, men sedan har jag bara några dagar ordentligt lediga dagar och så börjar sommarjobbet. Jag skall inte klaga, jag vet, jag är väldigt lyckligt lottad som överhuvudtaget har ett sommarjobb, men det känns lite deppigt då bloggare och vänner talar om semestrar och resor och man själv typ om arbetstider. Äh. Nåja.
Tänkte börja med att fylla i Tjejsnacks frågor, men denna vecka handlar den bara om blommor som verkligen inte är min grej, så jag avstår tills vidare.
I Bokdagboken-bloggen läste jag om "gratisbokstiden", alltså nu på sommaren då många damtidningar får för sig att inkludera pocketböcker. Aldrig fel! =) Dels så är det ju förmånligare, och dels kan man stöta på en bra författare man aldrig annars skulle ha hittat. Jag köpte Hennes där boken "Rödluvan" av Unni Lindell ingick, och boken lär vara bra. Kul =).
I dag läste jag några sidor i Donna Leons bok, "Mord i natten" som den heter på svenska (läser den på finska, och googlade namnet för att få den översatt, annars skulle många av er inte ha en aning om vadförslags bok jag läser =)). I alla fall hade jag inte kommit långt förrän kommissarie Brunetti gick hem på lunch och åt först tagliatelle med tomatsås, sedan några kotletter och till sist gräddkaka till efterrätt :D. Inte illa alltså ;).
Nu sista inträdes-läsningen, middag (dock inte lika pampig som Brunettis), lite hushållssysslor. Måste bestämma vad jag skall göra på midsommaren...

"Villospår" av Henning Mankell XXXX
Kommissarie Kurt Wallander blir vittne till hur en flicka tänder eld på sig själv i en rapsåker. Samtidigt som hela Sverige i midsommartider sitter klistrade vid teverutorna och följer med fotbolls-vm, härjar en grym seriemördare i Ystad, och poliserna kan räkna med att få lov att flytta fram sina semestrar.
Oberoende av vad Henrik tycker =), så tycker jag personligen om Wallander-deckarna. De är oftast spännande, och samtidigt har de bihandlingar om Wallanders liv med egna problem. Denna bok var inte av de bästa, kanske för att jag snabbt gissade mördaren (dels p.g.a. att jag läst böcker som utkommit efter denna bok). Jag tycker att Mankell kunde ha dragit ut på spänningen om vvem mördaren var lite längre, även om det var intressant tt få följa mördarens "point of view". I alla fall var boken bra men inte sååå spännande. Rå och obehaglig var den, de obehagliga morden var, ja, obehagliga.

Åh, höll nästan på att glömma! Det har nu gått en månad sedan jag startade denna bokblogg! "Grattis"! =o)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, klart man får tycka om Manell! ;)
Grattis till månadsjubileet! :)

Anonym sa...

Måste börja med att säga GRATTIS! En månad är en lång tid ;) Skoj att du är in och läser min blogg. Trevlig midsommar o sommar!