fredag, juni 03, 2005

Puuuust

Pust som sagt, dammsugit hela huset (stort), sopat balkongen, dukat, rensat rädisor, you name it, imorgon kommer hela släkten och massor bekanta (ca 80) hit för att fira lilla mig då jag har fått min studentmössa =). Ser massor framemot morgondagen, skolans avslutning kommer att vara jättefin, sedan mottagning hemma och sedan ännu middag och fest med kompisarna på kvällen/natten.
Vad har detta att göra med böcker? Hmm, inte särskilt mycket, förutom att jag inte hunnit läsa nästan alls under de senaste dagarna. Och att jag undrar över hur studentexamen går till i Sverige? Jag har förstått att man bara typ får mössan efter att ha gått ut gymnasiet, och att man dessutom slutar lite olika dagar. Och så åker man på lastbilsflak i fina kläder? I Finland går det till så här:
Elever i gymnasiet skall förutom minst 75 kurser även godkännas i studentexamen som består av 4-8 examen i finska, svenska, engelska, matematik (kort eller lång), real, franska, tyska, ryska, italienska, latin, samiska eller spanska. Till dessa prov läser man, i synnerhet till realprovet. Hela systemet är under omvandling, men orkar inte gå in på detta just nu. I mitten på februari firas bänkskuddardagen, alltså elevernas sista skoldag då de ordnar program i skolan, slänger godis åt yngre elever samt åker på lastbilsflak omrking i staden. Oftast åker man också på abi-kryssningar, i princip 24 timmars festande... I början av december (ovanligare), men främst i slutet på maj/början av juni (beror på året, men alltså samma dag för hela landet) är det studentdimission då eleverna får studentmössan i skolan, håller fest hemma och sedan åker ut och äter/festar, alltså det jag skall göra imorgon =). Senast i år har jag märkt hur stor grej hela tagandet av studenten faktiskt är - främmande försäljare gratulerar mig översvallande då de inser att jag är en nybakad student. Och man får massor presenter, rosor och kort av alla och ingen. Riktigt roligt alltså :D.

Så, medan jag festar och ler stort kan ni underhålla er med denna länk som handlar om hur bokberoende man är =). Jag fick rätt så många poäng... Jag hade en länk till ett liknande test på svenska också, men den har tyvärr försvunnit från cyberrymden.
http://toniaizu.home.netcom.com/d09.html (scrolla ner till Self-Test for Literature Abuse)

Det är en ganska skrämmande skala de har på sidan: om du har svarat ja fem eller fler frågor så är du en "abuser". Ööööh, vadå FEM?!?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Phew, vilken tur, fick bara 3 ja:n..! ;)

Bokbabbel sa...

Bara tre? Ojdå... Kallar du dig en bokslukare va??? ;)

Bokbabbel sa...

Bara tre? Ojdå... Kallar du dig en bokslukare va??? ;)

Anonym sa...

Grattis till studenten! Det var lite annorlunda i Finland än i Sverige men student som student! ;)
Åh, jag drömmer också om att åka på Bokmässan i Göteborg. Nån gång ska jag... :)

Anonym sa...

Jag har aldrig kallat mig bokslukare. Jag är Gusten Grodslukare! ;) Nä då, jag gillar bara böcker mycket, men jag läser inte tillräckligt snabbt för att sluka dem bara. ;)