söndag, juni 26, 2005

Annandag midsommar ;)

"Tappava säde" av Leena Lehtolainen XXXX-
Titeln betyder ungefär "dödande strålning", vilket egentligen inte har något med boken av göra. Huvudpersonen hette dock Säde, och dödande Säde är nog mer passande... Boken handlar alltså om Säde som är en liten, tyst och blyg socialarbetare som jobbar på ett skyddshem för misshandlade kvinnor. Så en dag stiger Säde ur sidotittarrollen och börjar handla i stället, något som får ödesrika följder.
Boken var helt bra. Jag hade trott att boken skulle handla mer om den valiga huvudpersonen i Lehtolainens böcker, kommissarie Maria Kallio, men hon var endast en bikaraktär, inte för att det störde mig. Det var roligt då personerna rörde sig i mina hemtrakter, inte bara i Helsingfors utan faktiskt i den lilla stadsdel i Esbo där jag bor =).

Midsommaraftonen var superlyckad! Riktigt skojigt hade vi med kompisarna (och alkoholen...). På lördag var vi alla dödströtta, det blev inte mycket sovet under midsommarnatten. Jag åkte i alla fall ut till stugan och har varit där med familjen. Målade stugan ännu rödare, läste lite och tog det lugnt. Imorgon börjar sommarjobbet.

N hämtade förresten sex av mig olästa pocketböcker med sig till midsommarfirandet, härligt =). Främst var det deckare, men de sitter väl aldrig fel i sommarvärmen?

Inga kommentarer: