onsdag, april 21, 2010

Moores prisnominerade roman

A Gate at the Stairs av Lorrie Moore XX
Tassie har börjat college och för att tjäna lite pengar vid sidan om studierna börjar hon jobba hos familjen Brink som är i färd att adoptera lilla Mary-Emma. Allt fungerar dock inte helt problemfritt och Tassie befinner sig mitt i familjefriktionen.
Det här är en annorlunda bok, väldigt intensiv och därför "spännande" (inte spännande som en deckare, men som en bra roman man vill fortsätta läsa). Man måste vara koncentrerad när man läser, men då man väl kommer in i läsningen är den belönande. De språkliga formuleringarna glimmar också till med jämna mellanrum, och jag ser framemot att läsa den tjocka orangefärgade novellsamlingen av samma författare jag köpte i Berlin i höstas. Jag förhåller mig dock skeptisk till sista delen av boken, som plötsligt halkar iväg på ett annat spår och läsaren lämnas aningen förvånad och handfallen.
Paperback Lover vet berätta att romanen är med på Orange Prize Shortlist.

2 kommentarer:

Paperback Lover sa...

Vad kul att du har läst den här boken, hur fick du höra talas om författaren? Jag hade knappt hört talas om henne innan.

Bokbabbel sa...

tror att Johanna L på Bokhora har läst nåt av henne... det var så jag fastnade för novellsamlingen iaf, men hur jag sedan hörde talas om den här romanen minns jag inte, vet bara att jag redan kände till den då jag såg den på Pocketshop i Göteborg