torsdag, april 08, 2010

Jag kom, jag såg, jag lämnade två bokkassar

Charmiga Kirjakahvila (Bokcaféet) i Åbo (finskspråkig blogg här) ordnar bokbytardagar nästa veckas tisdag och onsdag. Den som hämtar dit böcker blir bjuden på kaffe och lite kaka, samt får naturligtvis ta med sig en eller flera böcker hem. Jag kollade med dem, och de sa att även svenskspråkiga böcker är välkomna. Ojoj, de vet inte vad de har gett sig in på. Har rensat lite i bokhyllorna under årets lopp, nu har böckerna jag vill bli av med även flyttat ut ur klädrummet. Några vänner har redan botaniserat bland böckerna, om jag minns och hinner så dumpar jag resten hos Kirjakahvila nästa vecka. De överblivna böckerna läggs sedan ut via Bookcrossing så det känns som om böckerna kommer att få bra hem på sätt eller annat. Antikvariaten här är inte intresserade av svenskspråkiga böcker såvida det inte gäller originalutgåvor av typ Runeberg, och vår ämnesförening ser heller inte ut att ordna någon bokloppis inom de närmaste dagarna. Det här blir ett bra sätt känner jag. Och i bästa fall skickar jag fästmannen i stället, så att jag inte plockar på mig lika många nya böcker på vägen ut...

3 kommentarer:

Helena sa...

Bra idé för att bli av med gamla utrensade böcker! Att skicka fästmannen kan dock vara en bra idé - själv skulle jag säkert få med mig lika mycket hem som jag bar dit...

Ika sa...

Huvudbiblioteket här i vasa har instiftat en permanent bokbyteshörna. Väldigt sympatiskt, tycker jag. Annars minns jag att jag hade nån tanke om att föreslå en bookcrossinglåda nånstans på insten där när jag både studerade litt.vet och var nVfascinerad av bookcrossing.

Bokbabbel sa...

helena: Javisst är det! Visserligen kommer det säkert att finnas främst finska böcker där så jag är knappast extremt sugen, men då det är gratis vet man ju inte vad jag får för mig :P

ika: Sympatiskt indeed, mera sådant där! Riktigt trevlig idé av dig också, nu finns där ju mest Clas avlagda böcker :)