söndag, augusti 17, 2008

Snyggt Tawni!

Detta veckoslut skrev jag en tent, sedan kramade jag många av mina fina vänner adjö och tog det lugnt med familjen. Särskilt mycket läst blev det dock inte, men jag avslutade åtminstone Ivans återkomst i tåget på väg hem. Nu har jag faktiskt plockat upp Murakami som ska få följa med till Göteborg - annars hade jag inte börjat så tidigt på den, men jag räknar inte med mycket lästid de kommande dagarna heller; här ska det packas och tas adjö av sambon...

"Ivans återkomst" av Tawni O'Dell XXXX+
"Den store Ivan Z" återvänder till den lilla gruvstaden 20 år efter olyckan som kostade honom hans professionella fotbollskarriär. Här lever människorna ännu i skuggan av den stora gruvolyckan som utplånade nästan hälften av byns befolkning, bland annat Ivans pappa.
Här har O'Dell lyckats skriva en riktigt bra roman. Det är deppigt och förfallet i byn, men människorna lever fortfarande kvar i trakten och tar hand om varandra på sätt eller annat. Personerna beskrivs ingående utan att man märker det, och jag gillar lille Eb och alla andra personligheter. O'Dell skriver rätt enkelt men snyggt; hon är medveten om klichéer och unviker dem skickligt:

Det enda som gäller är tyst, ihållande och uppriktig alkoholkonsumtion av män som dricker, inte för att deras liv blev misslyckat utan för att deras liv blev precis så som de trodde att det skulle bli.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Efter två såhär goda recensioner måste jag nog lägga till den här författaren på min läslista! =)

Bokbabbel sa...

Ja gör det, jag rekommenderar framför allt Ivan-boken!