onsdag, augusti 27, 2008

En effektiv kväll

"Innan jag dör" av Jenny Downham XXXX+
16-åriga Tessa är döende i leukemi och gör upp en lista med saker hon vill hinna med innan hon dör. Sex står högst upp.
Boken började kanske lite trivialt och kändes lite som en ungdomsbok, vilket i och för sig kändes helt okej men jag hann redan skämmas över att jag inte kände mig särskilt berörd. Men ju längre boken framskrider desto mer berörande och sorglig blir den. Riktigt riktigt sorglig.

"Vägen" av Cormac McCarthy XXXX
Av någon anledning hade jag fått för mig att denna omtalade bok var en riktig mastodont, i verkligheten var den bara 240 snabblästa sidor. Men djupa sidor; här vandrar mannen och hans pojke i ett farligt landskap längs ödsliga vägar och man undrar vad det är för förfärligt som har hänt samtidigt som den frågan aldrig blir det centrala. Tätt och suggestivt, bra men väldigt obehagligt. Belönad med bl.a. Pulitzerpriset.

Inga kommentarer: