onsdag, juli 02, 2008

Sådärja!

"Aprilhäxan" av Majgull Axelsson XXXX-
Nåja, äntligen fick jag denna bok läst! Och bra var den också, även om min läsning tyvärr blev aningen splittrad. Den handlar om fostersystrarna Birgitta, Margareta och Christina som växer upp hos Tant Ellen i 50-talets Sverige. Och den handlar om Desirée, ett gravt handikappat barn som placerades på en institution och är beroende av andra människor men har andra förmågor...
Berättelsen hoppade kanske lite väl mycket av och an, men att jag blev irriterad på det kan bero på att min egen läsning var så splittrad att jag inte fick någon ordentlig bild av boken.
Aprilhäxan belönades med Augustpriset 1997.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig blogg :)

Bokbabbel sa...

man tackar :)

Lyrans Noblesser sa...

Så kul att du tyckte att den var bra. Och det är väl möjligt att både din läsning OCH boken är lite splittrad.

Bokbabbel sa...

Lyran: Känns bra att veta ;)

Anonym sa...

kul att du gillade den. Jag minns att jag nog tyckte det splittrade med boken var lite av dess charm också. :)

Anonym sa...

Jag tillhörde dem som verkligen älskade boken när jag läst den. Mina elever är dock inte alltid lika förtjusta! :)