söndag, januari 10, 2010

Sookie-slutspurt

I slutet av året läste jag de tre sista böckerna i Sookie Stackhouse-serien (av dem som publicerats i pocket that is). Här kommer några korta reflektioner om dem.

Definitely Dead av Charlaine Harris XXXX
Sookie reser iväg för att ta hand om sin döda kusin Hadleys arv, fast naturligtvis kompliceras saker av att Hadley var vampyrdrottningens flickvän. Vampyr-Bill framstår i ett helt nytt ljus (haha!) och tigern Quinn verkar trevlig. Jag känner mig hooked på serien.

All Together Dead av Charlaine Harris XXX½
Quinns roll växer samtidigt som han nog inte har en så stor roll i den här boken som man kunde ha trott. Sookie, Quinn och vampyrerna är på en stor vampyrkonferens och rather unsurprising så händer det grejer. En hel del vaga händelser, och så en stor och dramatisk en.

From Dead to Worse av Charlaine Harris XXX½
Quinn är försvunnen och det är oroligt i vampyr- och werekolonierna. Baksidan ger intryck av en mycket dramatisk bok vilket är falskt, det enda av vikt sker på de allra sista sidorna.

Det var trevligt att göra ett litet djupdyk i bokserien, och även om det ibland blev lite mycket med all vampyrdramatik så blev jag nog fast. Dock verkar det som om mitt intresse falnade lite i slutet av serien, eller så var böckerna inte lika fascinerande. Medan jag läste böckerna saknade jag Tara och Lafayette från de få avsnitt True Blood jag sett (de har betydligt mindre roller i böckerna). Nu har jag sett vidare i säsong ett och retat mig på vissa saker där, knepigt det där... Nåväl, det var roligt med böckerna så länge det varade, men nu känner jag mig mer än nöjd med att gå vidare och läsa annat.

5 kommentarer:

Fia sa...

Well, jag kan rekommendera säsong två. Den är riiiktigt bra.. :)

Bokbabbel sa...

haha, Maria på UNT bokblogg skrev just samma åt mig på Twitter :) Har nig tänkt kolla in den också...

Fia sa...

Yes! Enjoy! :)

Anonym sa...

Jag tror att jag sparar de två sista böckerna till senare, har blivit ganska trött på Sookie efter at tha läst lite för många böcker i sträck. Det blir precis som du skriver lite mycket med all vampyrdramatik. :)

Bokbabbel sa...

gör det, jag tror du uppskattar dem mer senare!