måndag, januari 11, 2010

London calling


Om en dryg vecka reser jag till London för att hälsa på en kompis som är där på utbyte. Holly Hock är också på väg dit senare i vår och efterlyser läs- och resetips. Själv tillbringade jag nästan en vecka i London för snart två år sedan och hann då med det klassiska turistandet. Den här gången har jag tänkt ta det lugnare och strosa omkring och se vad jag stöter på. Några saker har jag dock tänkt kolla in och det är Europas största bokhandel Waterstone's vid Piccadilly Circus, en av världens kanske trevligaste bokhandlar Foyle's vid Charing Cross Road samt utställningarna From Beatles to Bowie och Twiggy - A life in photographsNational Portrait Gallery. Har ni några övriga tips att dela med er åt mig och Holly?

P.S. När ni nu en gång gnuggar era resande geniknölar kan ni väl passa på att tipsa Lisa på Little room of tinyfeist om vad hon inte får missa i Berlin?

13 kommentarer:

Maria sa...

Åh, vad kul. Du får fota bokhandeln och lägga upp bilderna i bloggen. ;)

Bokbabbel sa...

haha, det ska jag göra om jag vågar :)

Lisa sa...

Haha, men så härligt att jag fick smyga mig in på ett hörn också! :-) Jag inväntar min Berlinmoleskine vilken dag som helst nu, så nu är det bara ännu fler tips som saknas. Det får man aldrig för mycket av - och jag ska se om jag kan rafsa upp nåt Londontips också, en god vän var just där och kom hem i ett minst sagt lyriskt skick.

Bokbabbel sa...

Hihi, ingen orsak! Ja alltså de där Moleskinena *dreglar* Har en liten anteckningsbok för att skriva upp böcker jag vill läsa, och så skriver jag ofta dagbok i dem. Synd bara att de är lite pricy, meeen de går att hitta på eminenta Book Depository :)

Är säker på att din Berlin-Moleskine och din Berlin-resa kommer att bli jättelyckade båda två! :)

Ida sa...

Jag är så himla sugen på att åka till London igen (var där för en månad sedan eller så), och nu läser jag överallt om folk som ska dit. Är så otroligt avis! Hittar dock massa billiga biljetter så man kanske får unna sig en tur dit i vår... vore inte helt fel om man säger så! ;)
Waterstone's var jag till när jag var där, hade tänkt ta mig en drink där på femte våningen när jag ändå var där (GRYM utsikt!), men det hanns inte med... I bokhandeln strosade jag dock runt och några inköp blev det förstås! :D
Om du är på museumhumör så får du inte missa National Gallery, 66 rum med tavlor, tror vi spenderade en sisådär 5 timmar där...
Ha en underbar resa!

Jan på English Bookshop sa...

Min favoritbokhandel i London är John Sandoe's nära Sloane Square. En riktigt fantastisk bokhandel. Säkert lika många böcker som en hel Waterstones fast bättre urval och på minimal yta. Och vilken personal sen!
Missa inte.

Bokbabbel sa...

ida: Jag är annars ofta sugen på att upptäcka nya ställen men några ställen vill jag gärna återse och London hör till dem! Plus att det är trevligt att strosa runt också, sitta på caféer etc. och inte bara "stress-turista"

jan: Okej, vad kul med ett så här konkret tips, tack!

Marie sa...

Eller ett litet tips till mig kanske som ska flytta till Freiburg, Tyskland på söndag. Ser fram emot läsning av många fantastiska tyska klassiker.

Marie

a-lo sa...

Jag älskar Waterstones! Och glöm inte att äta en bit eller dricka något på restaurangen högst upp.

Gillar man afternoon tea med tillbehör så är orangeriet bakom Kensington Palace en pärla!

Camilla sa...

Tate Modern och Cabinet War Rooms om du är museisugen! Och Hyde Park för en paus. I Notting Hill finns en treevlig bokhandel som säljer reselektyr (vars namn jag tyvärr har glömt, men som inte är den som Hugh Grant jobbar i i filmen "Notting Hill"). Åh, hoppas du får det förträffligt!

Bokbabbel sa...

marie: Hmm, Freiburg var jag några timmar i under jullovet 2008-2009, men tyvärr har jag nog inga tips. Men vad spännande!

a-lo: Låter ju helbra

camilla: Har förstått att hela London är fullt av trevliga små specialbokhandlar, charmerande!

Mrs. B sa...

Hatchard, Londons äldsta och mest aristokratiska bokhandel, som ligger på Piccdilly St. Fint som snus och bra urval. Och hittar du inte det du letar efter ligger ju Waterstones på samma gata.

Bokbabbel sa...

kul! Härligt med en massa bokhandelstips! :)