söndag, januari 17, 2010

Keeping up

The feeling of never quite catching up, of being always slightly then and never quite now, and out of breath with it.

Jenny Diski skriver (i A View from the Bed and other observations) om nya ord i ordböcker, och om att ha svårt att hänga med i livet sådär överlag. Jag tycker dock att citatet även passar bra in på den där sköna men frustrerande känslan om att det finns så många böcker men så lite tid. Känslan som infinner sig då förlagen publicerar nästa säsongs bokkataloger medan man knappt hunnit bekanta sig med utbudet i de senaste. Känslan då man lägger till ytterligare en titel på sin vill läsa-lista.

5 kommentarer:

camilla sa...

Word! :)

Bokbabbel sa...

kort och koncist :)

Cicci sa...

När jag var i yngre tonåren så hade jag som mål att läsa ALLA böcker som fanns! :-D Men nu har jag mer som mål att hinna läsa alla böcker jag vill läsa. :-D

Bokbabbel sa...

... och inte ens det är realistiskt ;)

Lisa sa...

Cicci och Bokbabbel: Det smärtar att säga det men jag måste hålla med er :P